[Interviu] Danny Păun – ”România este mereu surprinzătoare, este fermecătoare și este…țara mea…și a ta!”

danny paun

România este o țară frumoasă. De multe ori conștientizăm asta doar în momentele în care un turist străin ne spune asta sau dacă părăsim țara pentru o perioadă de timp. Probabil că ar trebui să ne bucurăm mai mult de beneficiile pe care le oferă România și să trecem peste anumite probleme, care de cele mai multe ori nici nu sunt atât de mari pe cât le vedem.

Danny Păun este originar din Brașov, însă de câțiva ani s-a stabilit în Irlanda. Și pentru că este conștient cât de frumoasă este țara lui natală, dar și cât de rău privită este de către străini, a hotărât să facă filmulețe de prezentare pentru cei care au nevoie de un imbold ca să ne viziteze. Primul video, realizat în Brașov, a avut un succes fulminant printre români și străini, astfel că a hotărât să continuie și cu alte orașe și zone încărcate de istorie și frumusețe naturală. Astfel, au luat naștere proiectele This is Brasov și This is why Romania, despre care a acceptat să ne povestească într-un interviu.

Cum ți-a venit ideea de a promova România prin intermediul video-urilor făcute la nivel profesionist și care este scopul proiectului This Is Why Romania?

Acest proiect a fost “premeditat” de ceva timp, dar din diverse motive nu s-a putut realiza decât în Iunie 2015. Locuiesc în Irlanda de 15 ani, dar Brașovul este tot acasă pentru mine (și pentru mulți alții aflați în aceeași situație). Începusem să lucrez la proiect din martie 2015, dar nu știam când voi cumpăra o dronă să încep filmările. Știam de la început că voiam să arăt orașul dintr-o altă perspectivă, dar din motive tehnice (fiind puțin mai pretențios) am așteptat până DJI Phantom 3 Professional a fost scos pe piață (două din motivele decisive au fost că filma în 4K și avea cameră integrată capabilă să redea o imagine cu distorsie minimă, comparativ cu acele action-cameras de genul GoPro) și după ce am achiziționat-o am decis să facem o vacanță în Brașov (orașul meu natal) pentru a filma deasupra sa.

Inițial, proiectul era dedicat doar Brașovului, deoarece era la o scară mai mică din lipsă de resurse și timp, fiind singur la acel moment, de aceea l-am numit This is Brașov și am creat și o pagină de internet cu același nume (thisisbrasov.com). Scopul inițial era pur și simplu dorința de a arată Brașovul de azi dintr-o altă perspectivă colegilor irlandezi de aici. Însă, după succesul primului clip, am primit suportul necesar din partea prietenilor și am realizat că ar fi bine să continui acest proiect și să nu mă limitez doar la zona Brașovului. De foarte multe ori, când recomanzi România ca destinație turistică unui străin ți se pune aceeași întrebare: Why România? Ca replică la această întrebare și din necesitatea de a argumenta cu materiale foto și video, a prins contur proiectul de acum: thisiswhyromania.com.

De curând, am început să căutăm colaboratori pentru website și ne dorim să atragem fotografi, videografi și artiști români care doresc să își expună lucrările și pe site-ul nostru, momentan aflat în fază de redesing. Ne dorim să expunem material de calitate și avem nevoi de suportul artiștilor români. Sunt foarte mulți și au lucrări de excepție, de aceea sperăm să obține acordul lor și să devină ambasadori și promotori ai dezvoltării turismului românesc. Dacă aș fi statul român, aș iniția programe de sprijin spre a încuraja câți mai mulți artiști să invadeze spațiul online (și nu numai) cu operele lor.

Pot spune că am ajuns aici deoarece am căutat pe internet filme cu Brașovul și deși sunt destule, nu am găsit ceva ce se ridica pretențiilor mele, voiam un film care să surprindă frumusețea Brașovului și a împrejurimilor sale, dar care să spună și o poveste, ceva cu suflet, ce pot să arăt și unei persoane străine de oraș sau de România…mai exact…ceva pe limba turistului internațional. Și asta mă duce la următoarea întrebare 🙂

Care crezi că sunt lipsurile în materie de promovarea României la nivel internațional?

Aici ați reușit să atingeți niște corzi sensibile, la nivel personal, recunosc. Da, sunt lipsuri când vine vorba de promovarea României la nivel internațional. Cred că cel mai esențial, cel puțin în opinia mea și din experiența proprie, nu sunt destule materiale de promovare pe limba turistului, știu, mă repet, dar o fac intenționat. Nu se fac destule eforturi de către instituțiile statului de a promova România așa cum merită țara asta, iar puținele eforturi ce se fac, nu sunt foarte eficiente. Ca și exemplu, aici în Dublin, agențiile de turism au mai multe oferte de vacanțe în Bulgaria decât România. Nu știu să vă dau cifre exacte, dar cred că este o diferență exagerat de mare. În aproape orice revistă de travel, se face referință la vacanțe în Bulgaria. Dau exemplu Bulgaria deoarece este țara ce a intrat în aceeași perioadă ca și România în EU și a avut impuse aceleași restricții ca și cetățenii noștri, însă, se pare că la nivel de turism s-a descurcat mai bine decât România, cel puțin într-un timp foarte scurt. Și după cum bine știți și conștientizați, turismul este unul din domeniile care ar putea fi exploatat la maxim de către România și în favoarea sa, dacă s-ar și vrea acest lucru! Există un potențial imens în acest sens, mai ales când comparăm Irlanda care are un teritoriu mult mai mic, dar care știe să-l exploateze la maxim și aduce un venit esențial economiei sale din turism. Nu au industrie cum a avut România odată, nu au relieful pe care-l are România, nu au zăcămintele din România, nu mai au sate și tradiții încă în viață precum în unele zone din România, nu au multe din ce are România de azi, dar au respectul de sine, au ambiție, au viziune și au TURISM, și încă unul sănătos!

Cât de mult contează pasiunea și viziunea în realizarea unui proiect de genul acesta? Până la urmă, timpul de filmare este lung, iar echipamentele folosite au un preț ridicat.

Viziunea este esențială, iar pasiunea ajută enorm. De fapt, merg mână în mână cele două. Lucrez în domeniul videografiei din 2005, iar experiența dobândită își spune cuvântul. Desigur, nu sunt filmele perfecte despre Brașov și împrejurimile sale, întotdeauna este loc și de mai bine, dar ținând cont că sunt primele filmate de mine cu o dronă, sunt destul de mulțumit de cum au ieșit. Primul film, “This is Brasov” a fost filmat în întregime cu drona, și nu mai folosisem una vreodată până în acel moment. Făcusem antrenamentele de rigoare pe un câmp la periferia Brașovului doar câteva zile înainte de a zbura deasupra orașului. Practic, achiziționasem drona special pentru acest proiect cu trei zile înainte de a porni spre Brașov. Deoarece aici în Dublin locuiesc la 4km de un aeroport militar, nu am reușit să zbor decât în casă 2 minute până am ajuns în Brașov (e drept că nici vremea de aici nu m-a ajutat). Vreau să menționez că deși am avut 3 zile de antrenament, sunt aparate foarte intuitive și ușor de manevrat. Trebuie însă să îți asumi responsabilitate, la urmă urmei sunt doar niște aparate ce depind de mulți factori de eroare și care pot ceda în orice moment. “This is Brasov” a fost filmat și editat în decursul a trei săptămâni.

Calitatea pozelor și a videourilor pe care le realizezi sunt la un nivel foarte profesionist. Ce aparatură folosești și cât de repede te adaptezi noilor tendințe în acest domeniu?

În afara dronei DJI Phantom 3 Professional, am folosit aparate foto de tip DSLR Canon 5D și Sony A7s (mirrorless). Nu cred că aparatura este atât de esențială, dar ajută. Îți trebuie puțină viziune, ambiție și puțină creativitate. În acest domeniu, m-am obișnuit să îmi fac update la aparatură aproape an de an. Odată ce investești în niște lentile bune, este mai ușor de ținut pasul dacă dorești să schimbi doar aparatul foto în sine (body only). După cum bine se vede este momentul de glorie al dronelor acum, practic internetul este invadat de astfel de filmări. Ideea este că orice fotograf/videograf profesionist tinde să vadă lucrurile puțin diferit, din altă perspectivă. Atunci când ai șansa de a explora o altă dimensiune pentru a acoperi unghiul perfect, o faci fără ezitare, te adaptezi “din mers” (sau “zbor”, după caz). La fel ca și în modă, trendul dictează uneori.

Diferența o face stilul fiecăruia și cât de bine poți spune povestea. Pun mare preț pe poveste (storytelling)! Așa cum spunea cineva pe YouTube, dacă faceți un exercițiu și urmăriți cele două filme fără sonor, veți vedea niște imagini aparent frumoase. Dați apoi drumul doar la muzică, filmul va căpăta și viață, însă cu vocea de narație, filmul capătă și emoție, este o fuziune completă între imagine, muzică și narație…este o POVESTE!

Filmulețul Acesta-i Brașovul și împrejurimile prezintă numeroase obiecte turistice și locuri absolut minunate. Cum a fost realizat acesta?

“This is Brașov and surroundings” a fost un proiect mai ambițios și mai amplu. L-am filmat în mai multe stagii și am folosit mai multă aparatură și diferite tehnici de filmare (timelapse și hyperlapse). Acesta a fost filmat și editat în decursul a patru luni. Am depus mai mult efort și logistică în crearea sa. Inițial, am vrut să includ mai multe locații, dar din criză de timp nu am reușit. Sunt foarte multe locuri superbe de arătat în România și vom continua realizarea unor proiecte asemănătoare.

Anul trecut ai declarat că primul film realizat, This is Brașov, a ajuns online din greșeală. Spune-ne pe scurt povestea acestuia și feedbackul primit.

Așa este, filmul a fost editat și terminat noaptea târziu. Înainte de a mă duce să dorm, am lăsat computerul (nesupravegheat) să facă upload pe YouTube. Nu prea aveam experiență cu YouTube, întrucât folosesc Vimeo mai mult ca și platformă video, dar îl aveam deja pe Vimeo și hotărâsem să-l “urc” și pe YouTube. Așa că l-am lăsat nesupravegheat și m-am dus la somn, însă uitasem să-l pun în modul privat. Așa că a fost făcut public automat de YouTube. A doua zi, dimineața, văzusem ceva neobișnuit pe telefon, și anume un număr exagerat de mare de notificări pe Gmail și Facebook. Erau zeci (dacă nu sute) de mesaje de felicitări din partea celor ce au văzut filmulețul până la acea oră.

Care au fost probleme pe care le-ai întâmpinat pe parcursul filmărilor? Ai avut susținere din partea autorităților locale sau a diferitor asociații/organizații specializate în promovarea Brașovului?

“Probleme” nu am întâmpinat în timpul filmărilor. Așa cum am spus, am fost destul de responsabili și am încercat să filmăm din locații cu cât mai puțin public pentru a evita eventuale neplăceri sau incidente. Când am filmat deasupra centrului în Brașov, am încercat să o facem la ore la care publicul era prezent în număr mic (de obicei dimineața devreme). Am avut mereu doi prieteni cu mine și colegii de proiect care supravegheau zona pe unde pilotam drona, astfel eram în contact mereu cu ce se întâmplă și colegii erau mereu gata să intervină în caz de incidente. Pentru mine este foarte important să ai cel puțin încă o persoană cu tine (mai ales în zone publice/urbane) care să fie mereu cu ochii pe aparat sau prezent în zonă unde se filmează cu drona.

Referitor la susținere din partea autorităților, nu am avut vreo colaborare cu nicio organizație sau asociație. Am încercat să iau legătură cu primăria Brașov, dar nu am reușit să comunicăm prin email. E drept că nici nu am insistat în acest sens. Eu voiam mai mult să obțin aprobări sau acorduri de a filma în unele zone/spații. Ulterior, după publicarea filmului, am primit mesaje din partea Consiliului Local Brașov care mi-a dat de înțeles că vom putea colabora pe viitor și că vor susține astfel de viitoare proiecte. Au venit și alte propuneri de colaborare și din alte județe și am realizat și unele proiecte pentru clienți privați.

Care sunt planurile tale de viitor? Care orașe/regiuni sunt pe listă pentru filmare?

Poiana Brasov to Brasov city in under two minutes – a hyperlapse journey (warning: you may get dizzy ) – don’t forget to press HD!Drumul din Poiana spre oras in sub doua minute – traseu hyperlapse (atentie: s-ar putea sa ametiti privindu-l) – nu uita sa apesi pe HD!

Posted by This is Why Romania on Thursday, July 2, 2015

Aș vrea să realizez proiecte asemănătoare pentru toate orașele și zonele din România, în limita posibilităților. Momentan sunt în fază de research pentru două proiecte pentru anul acesta, unul despre Deltă și altul ce va cuprinde toată Transilvania. Suntem în faza incipientă și căutăm și sponsori, deoarece dorim un proiect și mai ambițios ca până acum. Avem deja niște promisiuni și încercam să le finalizăm, însă procesul este înlesnit din cauza distanței între mine și România. Sperăm că totul să decurgă așa cum ne-am propus.

Ce îți place cel mai mult la România? Care crezi că sunt atuurile țării noastre în comparație cu alte țări?

România este o bijuterie de țară! Are foarte multe de oferit, însă întrebarea este ce putem noi oferi acestei țări? Sunt de părere că fiecare dintre noi putem reprezenta și promova România prin platforme sociale aflate la îndemână oricărui român (și mă refer în special la cea mai mare platformă de acest gen, Facebook). Fiecare dintre noi participăm în mod conștient sau inconștient la promovarea țării, culturii și valorilor noastre.

Sunt prea mulți cei care se grăbesc să posteze tot felul de imagini sau filmulețe cu neajunsurile țării sau care mânjesc (unii chiar în mod intenționat) imaginea ei. Merită România un astfel de “tratament” chiar din partea noastră, a românilor? Nu e destul cât de jignită și mânjită a fost țara asta în continuu de către alte state ce se pretind superioare? Noi, majoritatea românilor plecați din țară, avem “o mică problemă de complexitate” când vine vorba de a vorbi despre țara noastră. Suntem puțin timorați și acționăm irațional, de multe ori schimbând subiectul cât de repede se poate atunci când suntem întrebați de unde, sau ce naționalitate, suntem. Și nu mă exclud din categoria asta de români. Am avut și eu această “complexitate” și abordare la început, dar pe parcurs m-am “vindecat”, am înțeles că nu sunt cu nimic mai prejos decât orice altă nație din lume asta. Toate țările au momentele lor în istorie de care să fie mai mult sau mai puțin mândre. Noi, ca cetățeni români și europeni, nu suntem cu nimic mai prejos decât ceilalți. Avem o istorie vastă, încărcată de momente remarcabile și care ies tot mai mult la iveală și care pun România într-o lumină din ce în ce mai favorabilă. Avem oameni frumoși și de valoare ce reprezintă România cu cinste oriunde în lume. Avem bogăție naturală și resurse de care ar trebui să fim mândri și pentru care suntem priviți cu “invidie” chiar de state mult puternice ale lumii. Avem tot ce ne trebuie, dar ne-am pierdut încrederea în noi, din păcate! Spun toate aceste lucruri pentru că am experimentat eu însumi toate aceste trăiri, o spun din experiența propria experiență și prin prisma românului plecat din propria țară (cu o oarecare lehamite față de un sistem defect ce m-a adus în starea respectivă în acel moment din viața mea). Nu mă consider vreo victimă și nici nu mă plâng, am avut norocul să plec legal și să ajung într-o țară unde toți cetățenii săi au o mândrie ieșită din comun când deschid gura și sunt întrebați de unde provin. Se mândresc de ceea ce sunt, nu le este rușine de absolut nimic și la orice pas și pe fiecare produs găsești deja celebra expresie: 100% Irish! Și nu că nu ar avea de ce să le fie rușine, nu pentru că ar avea de toate sau pentru că ar fi deasupra tuturor. Au însă respectul de sine și vorbesc cu mândrie de țara lor ori de câte ori au ocazia. Nu ai să auzi vreun irlandez să se plângă de țara lui de îndată ce întâlnește pentru prima oară un turist străin. Da, se pot plânge de vremea din țara lor, dar asta-i altă treabă. Nu vreau să insinuez că toți românii facem asta, dar parcă sunt mai mulți cei care se plâng de cât de rău sau cât de urât sau cât de înapoiată este România.

City Lights

City Lights at dawn – my very first flight over the city's citadel…Good night brasov and sweet dreams everyone in it 🙂 Please press HD to view it clear!

Posted by This is Why Romania on 29 Iunie 2015

De aceea, cred cu tărie, că fiecare din noi, facem parte din programul de promovare al turismului românesc pe plan internațional. Ceea ce nu reușesc autoritățile, putem reuși noi împreună! Majoritatea tinerilor cu acces la Facebook, avem una sau mai multe persoane străine în listele de prieteni, mai ales milioanele plecate din țară, deci asta ne face promotori ai turismului românesc, prin ceea ce postăm pe Facebook, prin felul în care descriem țara noastră. Dacă postezi o fotografie cu sau despre România participi activ la promovarea sa, și dacă fiecare fotografie este însoțită și de câteva cuvinte într-o limbă străină, atunci faci mai mult decât îți poți imagina. Fiecare putem posta pe rețele de socializare lucruri cu adevărat remarcabile despre România, lucruri esențiale, lucrurile frumoase care fac România ceea ce este: o bijuterie, o țară frumoasă, o țară cu tradiții încă păstrate, o țară poate cu ceva neajunsuri, dar cu mai multe de oferit prin simplitatea sa celor ce vor să o (re)descopere. Suntem o țara caldă, primitoare și o gazdă excelentă! Poate nu am fost atinși de modernism în toate zonele, și da suntem mai simpli din unele puncte de vedere, însă asta nu înseamnă ceva grav, din contră, tocmai prin această simplitate România este mereu surprinzătoare, este fermecătoare și este…țara mea…și a ta!

Care este momentul zilei când îți place cel mai mult să filmezi?

Bineînțeles că este acea perioadă din zi când totul devine mai auriu, mai magic…golden hour sau oră magică cum îi mai spun fotografii/videogarfii profesioniști. Însă, când ești în criză de timp nu îți poți permite mereu luxul celebrului regizor mexican și în mare vogă în acest moment, Alejandro G. Inarritu 🙂

Va mulțumesc pentru timpul și spațiul acordat acestui interviu.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here