[Review] Sfaturi al naibii de bune (pentru oameni talentați) – George Lois

Într-o lume în care publicitatea este devorată de consumatori și chiar apreciată, atunci când este bine făcută, câteva sfaturi de la unul dintre cei mai buni oameni de publicitate din lume, George Lois, pot fi incredibil de utile. În cartea sa, „Sfaturi al naibii de bune (pentru oameni talentați)” autorul expune câteva dintre modalitățile în care el își dezvoltă și susține ideile.

Folosindu-se de un limbaj colocvial, sincer și aproape prea direct, George Lois începe prin a defini 4 tipuri de oameni creativi: foarte deștept și silitor; foarte deștept, dar leneș; prost și leneș; prost și silitor. Lois îl consideră pe ultimul ca fiind cel mai periculos, iar pe primul ca fiind perfect. Continuă prin a menționa că sfaturile sale se adresează, în special, primelor două arhetipuri, pentru că sfaturile sale necesită talent, dedicare și multă muncă.

Cartea este recomandată în special oamenilor care vor să facă publicitate sau care au de-a face cu acest domeniu. Pentru cititorii neavizați, unele dintre sfaturi pot părea dure și absurde. În același timp, unele dintre ideile menționate aici pot părea dure și absurde chiar și pentru cititorii avizați, iar limbajul poate părea agresiv pe alocuri.

„Creativitatea poate rezolva aproape orice problemă; actul creativ, triumful originalității asupra obiceiului, trece peste orice obstacol.”

Citatul cu care George Lois își începe cartea este unul bun, motivațional pentru oricine pune o amprentă de creativitate pe orice face. Câteva dintre ideile cu care eu am rezonat, din această carte, sunt:

• „Caută mereu Marea Idee”: autorul sfătuiește ca tot ceea ce faci să te ducă spre o idee măreață, care să te scoată din anonimat și să iasă în evidență prin grandoarea ei. Practic, este un îndemn la îmbunătățirea constantă a creativității tale.
  • Nu-ți arunca principiile pe geam: Lois oferă mai multe exemple, pe parcursul cărții, în care a făcut ceea ce trebuia, conform credințelor și principiilor sale, chiar dacă acest lucru a însemnat să piardă anumite contracte. După părerea mea, integritatea unui om creativ nu poate fi compromisă de nimeni și nimic. În caz contrar, creativitatea îi va fi compromisă. Printre exemplele pe care autorul le oferă se numără susținerea pe care i-a oferit-o lui Muhammad Ali, atunci când acestuia i-a fost revocat titlul de campion de box pentru că refuza să intre în armata americană sau când a creat o întreagă campanie în jurul boxerului „Hurricane” care era acuzat de crimă, datorită culorii închise a pielii sale.
  • Susține-ți ideile, indiferent de situație: Autorul oferă un exemplu extrem pentru a-și ilustra punctul de vedere. Acesta a amenințat că se sinucide dacă clientul său nu îi acceptă ideea. Deși situația este dusă la extrem și nu recomand nimănui să facă asta, ideea din spate e una cu care sunt total de acord: dacă crezi în ideea ta, fă tot ce îți stă în putere ca aceasta să fie aplicată.

Pe de altă parte, există și câteva idei care nu mi s-au părut potrivite, dar asta depinde de personalitatea fiecăruia, bănuiesc. În cazul meu, principiul lui Lois „My way or no way” nu se aplică (autorul menționează de multe ori în carte care este metoda „corectă” de a face un lucru, restul metodelor fiind invalidate, chiar dacă duc la același rezultat). Totodată, ceea ce el susține, să muncești până la epuizare și apoi să muncești și mai mult, nu se aplică în cazul unor oameni. Cunosc persoane creative care „muncesc” cel mai bine atunci când dorm. Procesul lor de gândire se bazează pe subconștient, iar ideile cele mai bune le vin atunci când ei nu muncesc de fapt. Pentru mine, acești oameni sunt exemple valide care contracarează ceea ce Lois susține.

În cele din urmă, cartea este cel puțin o lectură amuzantă și cred că oricine poate scoate puțină motivație din lecturarea ei.

_______________________________________________________________________

Sfaturi Al Naibii De Bune (pentru oameni talentați). Cum să îți dezvolți potențialul creative – George Lois