[Review] Toți marketerii (sunt mincinoşi) spun povești – Seth Godin

Într-o lume în care majoritatea oamenilor au un număr infinit de opțiuni şi prea puțin timp pentru a le analiza pe toate, marketingul autentic înseamnă să spui o poveste memorabilă, iar câteva sfaturi oferite de Seth Godin, unul dintre cei mai influenți bloggeri din lume pe teme de marketing și afaceri, sunt întotdeauna binevenite.

În cartea sa „Toți marketerii sunt mincinoşi spun povești – Talentul de a spune povești autentice într-o lume sceptică”, autorul expune prin nenumărate exemple faptul că o poveste autentică, consecventă și remarcabilă este cea care face diferența dintre succesul și eșecul în marketing.

„Nu-mi vorbi numai despre cifre, mai degrabă spune-mi o poveste. Fii remarcabil! Fii consecvent! Fii autentic! Spune-le povestea ta oamenilor care sunt dispuși să o asculte. Marketingul este puternic, folosește-l cu înțelepciune. Trăiește minciuna.”

Acesta este citatul cu care își începe Seth Godin cartea, o frază care rezumă modul în care ar trebui privit marketingul în zilele noastre. Volumul este recomandat în special oamenilor care vor să urmeze o carieră în marketing și celor care au de-a face deja cu acest domeniu și caută o abordare nouă, complementară marketingului tradițional.

Folosind un limbaj colocvial, acesta prezintă cinci pași care definesc felul în care consumatorii și marketerii se raportează la noțiunea de marketing.

Pasul 1: „Modelele și viziunea lumii lor au ajuns acolo înaintea ta”. Autorul atrage atenția asupra faptului că oamenii au deja formată o viziune asupra lumii, care influențează modul în care aceștia observă și înțeleg lucrurile. Dacă povestea spusă de marketer se încadrează în acea viziune, atunci ea va fi auzită și crezută, în caz contrar va fi un eșec.

Pasul 2: „Oamenii observă doar ceea ce este nou, abia apoi fac presupuneri”. Potrivit lui Seth Godin, clienții observă ceva doar atunci când acel ceva s-a schimbat, indiferent dacă este vorba despre un produs nou sau despre o altă abordare a unui concept mai vechi.

Pasul 3: „Povestea începe cu prima impresie”. Prin exemplele oferite, autorul scoate în evidență faptul că prima impresie este cea care îl determină pe client să creadă sau nu povestea care i se spune.

Pasul 4: „Marii marketeri spun povești credibile”. Aici, Godin susține faptul că povestea și nu utilitatea unui produs sau serviciu este cea care îl satisface pe consumator, de aceea ea trebuie să fie cât mai credibilă. „Poveștile ne ajută să ne mințim singuri, iar aceste minciuni ne satisfac dorințele”.

Pasul 5: „Marketerii autentici prosperă”. Nu în ultimul rând, Seth Godin atrage atenția asupra faptului că nu este suficient să spui povești interesante dacă acestea nu sunt autentice. Potrivit autorului, autenticitatea este cea care determină dacă povestea va rezista sau nu pe piață o perioada îndelungată de timp, deoarece odată ce clientul află că a fost mințit, l-ai pierdut pentru totdeauna.

Una dintre ideile cu care am rezonat eu este cea potrivit căruia „nu este suficient să spui o poveste, ci trebuie să spui o poveste grozavă, care să capteze imaginația unui public numeros și important”. În viziunea lui Seth Godin o poveste grozavă are câteva calități și anume: este adevărată, conține o promisiune, este subtilă, se derulează rapid, recurge la simțuri, este consecventă și corespunde viziunii asupra lumii a celui căruia i se adresează.

O altă idee care mi-a rămas în minte este aceea că fiecare om are propria sa viziune asupra lumii, iar marketerii inteligenți nu încearcă să schimbe viziunea oamenilor asupra lumii, ci își adaptează povestea acesteia. Potrivit lui Godin „marketingul are succes atunci când stabilește o legătură cu un grup de oameni care împărtășesc aceeași viziune asupra lumii”.

Lista sfaturilor oferite de autor pentru a crea povești autentice continuă cu numeroase alte idei și exemple pe care vă las pe voi să le descoperiți.


Toți marketerii sunt mincinoşi spun povești – Talentul de a spune povești autentice într-o lume sceptică – Seth Godin

Gen: Marketing, Hobby Practic

Anul apariției: 2015

Comentarii