Generic filters
Exact matches only
Generic filters
Exact matches only

Cum te manipulează marketing-ul: de ce produsele bărbăteşti sunt prezentate alături de femei?

Chiar în seara în care scriu articolul, raku a scos o nouă piesă, a cărui refren sună cam aşa: „Bag pe toţi în pauză de publicitate, când văd ingredientul sexual”. Vă recomand piesa, nu doar pentru că este una foarte reuşită, ci, mai ales, pentru că este încărcată de adevăr:

Te-ai întrebat vreodată de ce fiecare reclamă făcută pentru produsele masculine are „ataşată” şi o imagine feminină? Sau de ce maşina pe care ţi-o doreşti pare să promită că are să-ţi aducă femeia visurilor tale la picioare? De ce femeile se excită de la deodorant şi lame de ras, ştirile din sport arată femei în tricourile echipei favorite, barurile angajează animatoare, iar videoclipurile abundă în vestimentaţii provocatoare? Sexul vinde – asta nu este o noutate pentru marketing şi fiecare o ştie, însă care este principiul pe baza căruia se realizează acest lucru?

Una dintre ramurile Psihologiei este Psihologia Evoluţionistă. Conform acesteia, moştenim în Inconştient informaţiile adunate în mii de ani de istorie, încă de pe vremea când strămoşii noştri stăteau în peşteră. La aceste informaţii apelează marketingul pentru a-şi vinde produsele şi a ne construi dorinţe, fără să fim conştienţi de manipularea lui, crezând că noi chiar avem nevoie de produsul X.

Fie că acceptăm sau nu, rămâne un lucru sigur: suntem animale la bază, iar sexul şi mâncarea fac parte dintre interesele noastre principale, manifestându-se pe plan inconştient, chiar dacă, la o primă vedere, nu observăm absolut nicio legătură între acţiunile noastre conştiente şi instinctele primare. În continuare, în mintea noastră, mecanismele mentale ne spun că bărbatul cu multe obiecte ce reprezintă simboluri ale puterii poate avea cele mai multe femei din trib, pentru că poate avea grijă de puii lor, chiar dacă acum tribul este mult mai mare, are autostrăzi şi tehnologie de ultima oră.

Atunci când suntem expuşi la stimuli erotici, se activează regiunea din creierul nostru numită nucleus accumbens. Aceasta este responsabilă de emoţiile pozitive, motiv pentru care suntem mai dispuşi să luăm decizii financiare riscante, crezând că respectiva idee ne creează o stare de bine şi nu prezenţa imaginilor alăturate ei.

Pare absurd să spun că iPhone-ul pe care ţi-l doreşti sau îl ai este, de fapt, o manifestare a dorinţei tale sexuale, împreună cu majoritatea lucrurilor pe care ţi le-ai cumpărat? Oamenii de marketing şi psihologie ştiu acest lucru şi există nenumărate studii care demonstrează acest adevăr. Deşi sunt disponibile foarte multe surse care doresc să oprească manipularea consumerismului în rândul cetăţeanului de rând, intervin alte mecanisme psihologice care îl opresc să realizeze că se transformă în „consumator”, pentru a servi scopurilor unei filozofii nu tocmai prietenoasă pentru el, în loc să preia controlul minţii lui şi să realizeze ce se întâmplă în ea.

Fă un exerciţiu simplu următoarea dată când te uiţi la televizor sau mergi pe stradă: observă câte reclame la diferite produse, manifestări, campanii etc. folosesc ingredientul sexual sau cel de apartenenţă socială pentru a se promova. Observă-ţi corpul şi reacţiile lui, atunci când le priveşti – cum creşte tensiunea, se eliberează adrenalină şi testosteron, apare dorinţa de „a avea”. Apoi, în funcţie de ce ai observat, decide cine este adevăratul stăpân al minţii tale. Dacă răspunsul este „consumerismul”, opreşte-te din a fi manipulat atât de uşor, fii atent şi cumpără doar ce ai cu adevărat nevoie. Dacă nu, atunci nu pot decât să te felicit şi să-ţi spun că faci parte dintr-un număr foarte mic de populaţie, care nu a funcţionat pe baza principiului de turmă şi a rămas conştient în viaţa lui. Spune-ne şi nouă şi cititorilor noştri secretele care te-au menţinut astfel până acum.

Cover - Sursă foto: dreamstime.com
Oana Simionescu

Oana Simionescu

Melomană, cafegita şi pasăre de noapte, Oana este ferm convinsă că Universul interior al fiecăruia este la fel de nelimitat ca şi cel exterior, numărul combinaţiilor de idei putând fi infinit. Oana crede că fiecare om este un artist, indiferent de limitele pe care i le-a impus societatea.

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *