Twitch: cum a cucerit live streaming-ul piața americană și pe cea europeană

twitch_piata_americana_europeana
jouri calculator

Twitch este cea mai mare platformă de live streaming, a cărei creștere din ultimii 4 ani a șocat media internațională. Acest șoc nu este datorat unei evoluții imposibil de prezis, ci unei ignorări totale a impactului pe care ea l-a avut de-a lungul celor 7 ani de existență.

Twitch a fost lansat în anul 2011 sub forma unui spin-off al start up-ului de streaming Justin.tv, un loc în care oricine poate impărtăși experiențe video live. Cu toate acestea, în câțiva ani comunitatea de gameri a devenit extrem de vocală, făcând presiuni în vederea relizării unui site care să înglobeze acest aspect. Emmett Shear, directorul tehnologic de atunci și actualul CEO Twitch, a văzut această creștere ca pe o oportunitate de business, conducând inițiativa pentru un conținut orientat spre gaming.

Din acel moment până în anul 2014, Twitch a devenit cel mai popular serviciu de streaming pentru gaming și a patra cea mai populară sursă de trafic online – depășind MTV în timpul orelor de vârf și MSNBC în afara lor. Cu toate acestea, el este în continuare ignorat și considerat doar un site de nișă pentru o comunitate gaming ce nu poate fi înțeleasă. Punctul de turnură este reprezentat însă de achiziția Twitch-ului de către Amazon, în luna august a anului 2014, cu o sumă de nu mai puțin de 970 milioane de dolari. Da, ați citit bine, 970 milioane! Această tranzacție a stârnit interesul mediei americane și europene, care începe acum să caute contextul acestui eveniment.

Contextul apariției platformelor de live streaming

Apariția și dezvoltarea unor noi tehnologii în cadrul pieței a determinat creșterea varietății platformelor de streaming a conținuturilor media, care se adresează unei game largi de audiențe tradiționale. Streaming-ul reprezintă un nou tip de televiziune socială, ce oferă o plaftormă interactivă și dă șansa userilor să interacționeze cu personalitățile lor favorite, în special cele din domeniul gaming-ului.

Creșterea semnificativă a numărului de gameri profesioniști și a fanilor acestora a dus la apariția unor platforme capabile de a crea o piață online interactivă, care nu se bazează pe metode tradiționale de difuzare, cum este și Twitch. Platforma este ușor de folosit, iar utilizatorii au un acces facil și rapid la ea. Tocmai din acest motiv, serviciul atrage un număr care se  apropie de 1 milion de spectatori unici/zi.

Video-castingul live online reprezintă tehnologia pe care se bazează sfera eSports, aflată într-o continuă creștere. Twitch apare ca un răspuns la aceasta, fără a se limita însă la ea.

Ce sunt eSports?

Sporturile electronice, cunoscute sub denumirea comună de eSports, este un termen folosit pentru a descrie atât acțiunea de a concura, cât și de a viziona jocuri într-un cadru competitiv. eSports cuprinde o gamă largă de jocuri, printre care cele mai populare sunt first-person shooters sau FPS (cum ar fi Counter-Strike: Global Offensive, Overwatch, Call of Duty sau Halo), multiplayer online battle arena sau MOBA (cum sunt League Of Legends, Dota 2 sau Smite) și fighting games (dintre care amintim Street Fighter și Super Smash Bros.).

Comunitatea este alcătuită din jucători profesioniști sau amatori, organizații exclusive online (cum ar fi Cloud 9, Team Liquid sau FaZe Clan) sau organizații prezente și în alte sporturi (cum ar fi Schalke 04 Esports, PSG eSports sau Beşiktaş eSports), comentatori, sponsori, spectatori și fani. Similar sportivilor tradiționali, gamerii profesioniști sunt extrem de experimentați și determinați, urmând zilnic antrenamente intense. Ei își obțin venitul din salarii lunare oferite de organizații, câștiguri din turnee, sponsorizări și încasări care revin canalelor de Twitch. Streaming-ul online live permite astfel gamerilor să atragă zeci de mii de spectatori unici/zi.

Comunitatea eSports a evoluat puternic în ultimii 15 de ani. Ea a fost popularizată inițial în Coreea de Sud, unde internet cafe-urile susțineau încă din 1998 un mediu competitiv. În timp, concursurile amicale s-au transformat în turnee desfășurate pe mai multe zile, ligi profesioniste, echipe și superstaruri. Starcraft II și League of Legends au ajuns să fie cele mai vizionate sporturi în Coreea de Sud, difuzate de o multitudine de canale TV. Din acest punct, fenomenul eSports a fost extins la nivel global, obținând o multitudine de resurse, atât financiare, cât și umane.

În Statele Unite ale Americii, popularitatea sa este într-o continuă creștere, evenimentele din 2017 înregistrând noi recorduri de vizionare, nu doar online, ci și live. Al șaptelea joc al finalelor NBA din 2016 dintre Cleveland Cavaliers și Golden State Warriors a fost unul dintre cele mai apreciate și vizionate meciuri de NBA din istorie, atrăgând 31 de milioane de spectatori. Chiar dacă acest număr este impresionant, el nu reprezintă nici măcar jumătate din numărul de spectatori care au urmărit online pe Twitch semifinalele campionatului mondial League of Legends din 2017 dintre SK Telecom T1 și Royal Never Give Up: 80 de milioane.

Dar aceste recorduri nu sunt exclusive online. În anul 2008, Los Angeles Memorial Coliseum a găzduit 115,000 de spectatori la meciul de baseball dintre Boston Red Sox și Los Angeles Dodgers. Cu 50% mai puțin decât Intel Extreme Masters în 2017, care a avut loc în Polonia și a înregistrat o audiență record de 137,000 de spectatori. Mai mult decât atât, evenimentul a fost difuzat în 19 limbi pe 70 de canale media.

Cauzele creșterii popularității Twitch și live streaming-ului

Cea mai dezvoltată categorie a Twitch-ului este cea a gamerilor, platforma oferindu-le acestora posibilitatea să se înregistreze jucând jocuri live și să fie urmăriți de comunitatea Twitch. Userii pot să interacționeze în mod direct cu streamer-ul și cu alți useri printr-un chatbar situat în partea laterală a ecranului. Pare un concept destul de simplu, dar pot fi identificate 4 motive principale din perspectiva cărora aplicarea acestuia devine inedită.

  1. Twitch încurajează o experiență nescriptată

Atunci când ești live, este imposibil să filmezi video-uri perfecte și repetate inițial. Întocmai acest aspect oferă unicitate Twitch-ului. Generația de azi preferă să urmărească personalități autentice și imprevizibile, care dau dovadă de anumite excentricități.

După cum spunea și Data Scientist-ul Danny Hernandez, într-un articol din 2016, „Twitch oferă cel mai autentic preview al unui joc pe care îl poți găsi pe internet. El replică experiența urmăririi unui prieten care se joacă pe o consolă de pe canapea. Este amuzamentul lui real? Vrei și tu controller-ul? Ar trebui să cumperi jocul acum? Compară asta cu vizionarea impersonală a unui trailer de două minute.”.

  1. Twitch integrează întreaga comunitate

Prin politicile sale din ultimii ani, Twitch a reușit să integreze întreaga comunitate prezentă pe acesta. Streamerii, spectatorii, fanii, sponsorii, creatorii de jocuri și simplii useri interacționează activ, având beneficii și posibilități bine definite.

Spre exemplu, toți cei 3,2 milioane de broadcasteri prezenți pe Twitch au posibilitatea de a fi afiliați acestuia sau de a intra într-un parteneriat cu compania, acțiuni care le aduc beneficii de imagine și plusuri financiare. Ajungând la acest status, streamerii au posibilitatea de a-și monetiza content-ul, de a câștiga mai mult prin acceptarea abonaților și prin vânzarea de jocuri direct de pe canalul personal. Mai mult decât atât, ei vor putea alege calitatea video-urilor difuzate și vor putea seta un delay de până la 15 minute.

Pe de altă parte, userii au posibilitatea de plăti un abonament lunar pentru a-și susține streamer-ul favorit și a permite acestuia să își continue activitatea, pentru o sumă de 5$, 10$ sau 25$. Ei obțin nenumărate beneficii, dintre care amintim: folosirea unor emotes specifice fiecărui canal, pe orice channel din cuprinsul Twitch-ului, badge-uri de subscriberi diferite în funcție de perioada de abonare, alerte speciale, chat-uri exclusive, competiții dedicate abonaților și vizionarea fără reclame.

Engagementul userilor permite unei persoane cu un număr de 100,000 de followeri să obțină un venit anual de 6 cifre, în timp ce un user de Youtube cu 1 milion de abonați are nevoie de multe ori de o slujbă de zi.

Astfel, Twitch utilizează mecanisme de solidarizare și răsplătire a loialității, permițând fiecărui user, indiferent de status-ul acestuia, să ocupe o parte în marea comunitate Twitch și să interacționeze direct cu alți membri ai acesteia.

  1. Twitch organizează convenții de gaming dedicate fanilor

TwitchCon este o convenție anuală care celebrează comunitatea de gameri a Twitch-ului, axându-se pe creatori, moderatori și developeri. Evenimentul se desfășoară pe o perioadă de 3 zile, găzduind printre altele prezentări de jocuri, panels și competiții de cosplay.

Sala expoziției este plină de board games, jocuri arcade, invitații la turnee, jocuri clasice și produse gratuite. Mai mult decât atât, pe parcursul acestor zile, fanii au posibilitatea de a-și întâlni streamerii favoriți. Ultima ediție a convenției, desfășurată anul trecut, a găzduit peste 50,000 de participanți.

  1. Organizează turnee internaționale și transformă gaming-ul într-un sport al spectatorului

Platforma face accesibilă organizarea de campionate de către creatori, streameri, developeri și diferite branduri. Există chiar un server intern care permite întârzierea difuzării live cu până la 15 minute, astfel încât să se evite orice controversă.

Opțiunile dezvoltate de live streaming, create specific pentru gameri, au conferit Twitch-ului un loc aparte în industrie. Chiar dacă acestea nu sunt neapărat originale, caracterul facil al streaming-ului a determinat clasarea gaming-ului ca sport pentru spectatori.

Oferind tuturor posibilitatea de a găzdui, participa și viziona turnee, Twitch a determinat explozia competițiilor gaming pe întreg globul.

Acestea sunt doar câteva dintre caracteristicile care au propulsat Twitch-ul în topul canalelor de streaming și au asigurat dominația acestuia asupra segmentului live. Iar dacă vă întrebați ce urmăresc eu pe această platformă, închei cu o mică listă a celor mai vizionate canale de către mine.

Cu siguranță, eSportul urmărit cel mai des este Smite, urmat de CS:GO. Sunt mare fan al evenimentelor de poker, iar channel-ul meu favorit este PokerStars. Cu toate acestea, în ultimele luni am urmărit intens un broadcaster numit CohhCarnage (inițial sună ciudat, până realizezi că e un tip absolut normal de 35 de ani) care se axează pe varietate, prezentând, însoțit de o comunitate remarcabilă, atât cele mai noi jocuri, cât și jocuri clasice.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.