logo
Search
Generic filters
Exact matches only

[Review] Numele Trandafirului – Umberto Eco

Pentru că în luna februarie a acestui an s-a stins din viață Umberto Eco, unul dintre cei mai apreciați scriitori și filozofi contemporani, numit „părintele semioticii interpretative”, am decis să vă prezint romanul „Numele Trandafirului”, una dintre cărțile sale care îmi este foarte dragă.

Acesta este primul roman ficțional al scriitorului și academicianului italian Umberto Eco și a fost publicat pentru prima dată în anul 1980, în limba italiană, sub numele de „Il nome della rosa”. Numele Trandafirului a cunoscut un imens succes de public, fiind tradus apoi în peste 35 de limbi.

Cartea spune povestea unei abații benedictine din nordul Italiei, unde, la sfârșitul anului 1327, se comite o crimă. Pentru a nu păta prestigiul acesteia, Abatele îl cheamă pe călugărul franciscan Guglielmo din Bakersville (pe numele său real Wlliam din Bakersville), să elucideze misterul crimei și să descopere vinovatul. Înzestrat cu o putere de deducție și o capacitate de analiză impresionante, acesta acceptă să se ocupe de caz. Guglielmo ajunge la abație, împreună cu novicele său Adso pentru a rezolva misterul acestei crime. Însă, pe parcursul acțiunii, mai multe crime au loc, una după alta, toți suspecții călugărului fiind uciși, la rândul lor. În total, încă cinci crime au loc în perioada în care călugărul și ajutorul său se află la Abație, aceștia fiind nevoiți să rezolve, acum, mai mult de o singură crimă. Cei doi au însă la dispoziție doar șapte zile pentru a rezolva misterul acestor morți, la Abație fiind așteptată sosirea unei delegații pontificale avignoneze.

Întreaga poveste din jurul Abației și crimelor care s-au comis aici este prezentată din perspectiva novicelui Adso, care este naratorul poveștii.

Ceea ce m-a impresionat pe mine la acest roman este modul în care este structurat, sub forma unei povestiri deschise în care cititorul este provocat să descopere, împreună cu călugărul franciscan Guglielmo și cu novicele său Adso, indiciile care ar putea duce la rezolvarea crimelor.

Pe lângă povestea în sine, cartea este o adevărată enciclopedie. Aici sunt prezentate elemente interesante despre religie, despre principiile și obiceiurile călugărilor franciscani și benedictini, dar și fapte istorice reale ale vremii. În plus, prin intermediul acesteia, Eco conturează o imagine a luptei pentru putere ce se duce interiorul cultelor religioase, în Evul Mediu, în interiorul mănăstirii petrecându-se la fel de multe păcate ca și în societatea civilă: crima, minciuna, înșelăciunea, manipularea sau păcatul carnal sunt doar câteva dinte acestea.

De asemenea, aceasta este o carte despre știință, aici regăsindu-se teorii de semiotică, studii biblice, terorii medievale și teorii literare, toate fiind combinate perfect cu elementele de ficțiune. Din punctul meu de vedere, Numele Trandafirului este o carte ideală atât pentru pasionații de aventură și de mistere, cât și pentru pasionații de istoria religiilor sau de știința literaturii.

Vă recomand Numele Trandafirului atât datorită povești ficționale, a suspansului creat în jurul morții călugărilor și a faptului că suspecții sunt tot timpul uciși, cât și din perspectiva științifică a acesteia, Umberto Eco fiind un adevărat maestru în combinarea celor două tipuri de lecturi. Cartea este una captivantă, care te face să îți dorești să nu o lași din mână până când nu ai terminat-o de citit. Așa că vă las pe voi să descoperiți cum au rezolvat călugărul franciscan Guglielmo și cu novicele său Adso misterele acestor crime. Iar, după ce ați terminat romanul, vă recomand să vizionați și ecranizarea acestuia, de Jean­‑Jacques Annaud, în 1986, cu Sean Connery, Christian Slater si F. Murray Abraham in rolurile principale.

———

Numele Trandafirului – Umberto Eco

Gen: Roman ficțional, Roman istoric