Fie că urmăreşti noi surse de inspiraţie pentru iniţierea şi punerea în practică a unor idei, lansarea unui startup eficient, dezvoltarea unui business de succes sau pur şi simplu manifeşti un interes pentru mediul business un lucru este sigur: cel mai important aspect al dezvoltării este cititul cărților din domeniu, în detrimentul surselor de informare din mediul online, precum blogurile sau cursurile.
În prezent există o multitudine de cărţi care abordează acest subiect, dar unele dintre acestea îşi menţin influenţa de-a lungul mai multor ani sau chiar decenii. Pentru a te ajuta în descoperirea câtorva dintre acestea am alcătuit o listă de 15 cărţi de business a căror citire nu este doar o necesitate, ci poate constitui chiar o plăcere, grupându-le în funcţie de anul publicării.
- Benjamin Graham – The Intelligent Investor (1949)
Celebrul investitor şi om de afaceri american Warren Buffet afirma acum câţiva ani că The Intelligent Investor este „cea mai bună carte scrisă despre investiţii”.
În cadrul acesteia, Benjamin Graham investighează diferenţa dintre investiţie, bazată pe o investigaţie amănunţită, şi speculaţie, căreia îi lipseşte această caracteristică. El susţine investiţia în lucrurile ce au o valoare intrinsecă, deoarece ea poate fi aplicată vieţii în sine. Conceptul revoluţionar de marjă de siguranţă îi aparţine tot lui Graham, reprezentând un termen fundamental al activităţii de investiţii.
Scrisă într-un limbaj simplu şi accesibil, The Intelligent Investor pune bazele înţelegerii principiilor investiţiei pentru cei neiniţiaţi încă în acest domeniu.
- Peter F. Drucker – The Effective Executive (1966)
The Effective Executive este o carte clasică în domeniile managementului şi al businessului ce provoacă cititorii să răspundă la următoarea întrebare fundamentală: ce înseamnă să rezolvi problemele importante şi să devii astfel cu adevărat eficace?
Drucker respinge ideea unei personalităţi productive, considerând că succesul este dobândit prin asumarea unor practici care definesc orice persoană eficace. Autorul identifică şi analizează cinci astfel de practici: organizarea productivă a timpului, concentrarea asupra contribuţiei aduse, dezvoltarea punctelor forte personale şi ale celorlalţi, asumarea unor decizii eficace.
În acest fel, The Effective Executive disecă problema eficacităţii, ghidând cititorul spre obţinerea acesteia. Stilul lui Drucker se explică prin încrederea pe care acesta o are în eficacitate, explicând cu claritate concepte care definesc rolul într-o organizaţie, dar şi în viaţa cotidiană în genere.
- Michael L. Lewis – Liar’s Poker (1989)
Liar’s Poker reprezintă pentru Lewis jocul pentru mize extrem de mari al brokerilor din companiile de pe Wall Street, joc care rezultă din comisioanele uriaşe obţinute în urma tranzacţionării pe piaţa investiţiilor.
Autorul se poziţionează desigur împotriva industriei bancare contemporane, dar întreprinde acest lucru printr-un discurs plin de umor, abţinându-se de la exagerări inutile. Pe lângă conţinutul umoristic de calitate, Liar’s Poker oferă o multitudine de informaţii relevante atât pentru investitorul mediu cât şi pentru cel profesionist.
- Stephen R. Covey – The 7 Habits of Highly Effective People (1989)
Clasica lucrare a lui Stephen Covey oferă o explicație a şapte obiceiuri active ce pot să crească eficacitatea unei persoane, atât în viaţa profesională, cât şi în cea personală.
În acest fel, autorul urmăreşte să arate modul în care pot fi construite relaţiile sănătoase ce reprezintă cheia unei vieţi productive. Continuând fundamentele oferite de Peter Drucker în cartea The Effective Executive, dar oferind în acelaşi timp o abordare inovatoare, 7 Habits of Highly Effective People oferă o imagine asupra responsabilităţii personale ce determină calitatea fiecărui individ.
- Clayton M. Christensen – The Innovator’s Dilemma (1997)
Cartea profesorului universitar de la Harvard Clayton Christensen atrage atenţia asupra pericolului eşecului companiilor de succes puse în faţa unei inovaţii disruptive ce cauzează o performanţă scăzută în punctele cerute de piaţă, lansând în acelaşi timp un mesaj de încurajare pentru noile startup-uri.
Atât timp cât acestea din urmă pot introduce sau confrunta o inovaţie disruptivă (încercând să identifice şi să atingă cererile viitoare ale clienţilor), menţinând în acelaşi timp o inovaţie sustenabilă (satisfăscând la un nivel de bază cererile actuale ale acestora), posibilităţile lor de succes cresc considerabil.
Chiar dacă The Innovator’s Dilemma a fost publicată în anul 1997, ea continuă să reprezinte o bogată viziune asupra inovaţiei, explicând de ce liderii de piaţă nu pot ignora inovaţiile adresate grupurilor de nişă, în timp ce startup-urile nu trebuie să se îngrijoreze excesiv de competitorii mai mari.
- Malcolm Gladwell – The Tipping Point (2000)
În cartea sa, The Tipping Point, Malcolm Gladwell urmăreşte construirea unor noi teorii capabile de a explica comportamentul uman, transpunând cu succes ideile sale teoretice în acțiuni practice. Utilizarea exemplelor din diferite domenii ajută la stabilirea credibilităţii factorilor identificaţi în dezvoltarea epidemică a unei idei sau a unui produs.
Gladwell consideră, în acelaşi timp, că soluţiile găsite ca răspuns la unele probleme (de către conduceri politice şi companii), nu reuşesc cel mai adesea să atingă factori motivaţionali de bază, soluţiile cele mai bune fiind de multe ori contraintuitive.
Departe de a constitui o carte de simple directive, The Tipping Point oferă o lectură bogată, ce provoacă atât persoanele din domeniul businessului, cât şi orice cititor ce caută mai mult decât un manual de instrucţie.
- James C. Collins – Good to Great (2001)
Analiza complexă întreprinsă de James Collins oferă o viziune conceptuală asupra unui studiu extensiv care a început cu 1435 de companii şi s-a încheiat cu 11, în vederea determinării criteriilor ce pot să provoace saltul unei companii din categoria good în cea de great. Collins identifică 7 asemenea concepte printre care găsim: leadership de nivelul 5, confruntarea factorilor brutali, dezvoltarea unei culturi a disciplinei, și utilizarea tehnologiei ca accelerator al succesului.
Chiar dacă cercetarea iniţiată pentru această carte a solicitat un număr uriaş de resurse materiale și de timp, elementele cheie ale succesului sunt prezentate într-un mod surprinzător de simplu şi direct, constituind astfel o lectură accesibilă.
- Seth Godin – Purple Cow (2003)
Prin această carte adresată subiectului inovaţiei, autorul şi specialistul în marketing Seth Godin, vrea să transmită un mesaj simplu: fii remarcabil; altfel spus, gândeşte astfel încât produsul tău final să provoace o reacție.
Mai mult decât atât, autorul clarifică modalitatea în care lumea business ca întreg a suferit o mutaţie considerabilă şi odată cu aceasta a fost afectat şi tipul tradiţional de marketing. Nu mai vorbim astfel de o distincţie print/digital, ci de una remarcabil/neremarcabil. Un lucru este sigur însă: această carte reuşeşte să fie un purple cow.
- Felix Dennis – How to Get Rich (2006)
Felix Dennis ne poartă într-o călătorie prin viaţa sa, care în unele momente pare atât de reală încât ne vedem transportaţi într-o cu totul altă lume. Chiar dacă titlul său conţine această sintagmă, cartea de faţă este mult mai mult decât un simplu „how to”.
Dacă te-ai simţit vreodată nemulţumit de articole, interviuri şi cărţi superficiale despre oameni de succes, cartea de faţă este cu siguranţă o gură de aer proaspăt. Mai mult decât atât, ea combină perfect stilul relaxat al descrierii personale cu seriozitatea conceptelor dezbătute.
- Drew Eric Whitman – Cashvertising (2008)
Procesul vânzării are la bază simple principii ale interacţiunii dintre oameni, dar un număr restrâns de profesionişti în advertising înţeleg pe deplin procesele ce îi determină pe consumatori să cumpere un produs.
În Cashvertising, Whitman îndepărtează vălul misterului ce ascunde comportamentul consumatorului prin expunerea şi explicarea unor principii psihologice de bază. Deşi conceptele propuse de autor sunt aplicabile tuturor tipurilor de advertising, el îşi concentrează atenţia pe modelul print. Cu toate acestea, valoarea cărții pentru domeniul business şi ramurile sale nu poate fi pusă la îndoială.
- Andrew Ross Sorkin – Too Big To Fail (2009)
Controversata carte a jurnalistului Andrew Ross Sorkin oferă o imagine de ansamblu a întâmplărilor din culisele Wall Street, în contextul confruntării acestora cu uriaşa criză financiară din 2008, făcând accesibilă înţelegerea ei pentru o varietate de cititori.
Sorkin înfăţişează cu exactitate circumstanţele ce au stat în spatele eşecului băncilor, descriind procesul zilnic al factorilor decizionali care au determinat în final retragerea din situaţia financiară dificilă. Analiza sa serioasă şi meticuloasă aminteşte mult de un scenariu de film, neconstituind astfel o supriză faptul că, în câţiva ani, a devenit unul.
- Eric Ries – The Lean Startup (2011)
În această carte, antreprenorul de succes Eric Ries oferă o serie de sfaturi noilor antreprenori. Aceste îndrumări sunt menite să-i direcţioneze în procesul de dezvoltare a unor startup-uri viabile.
Contrar opiniei generale, startup-urile nu sunt dependente de introducerea unei idei geniale şi nici de obţinerea unui succes instantaneu. Antreprenoriatul este bazat, de fapt, pe posibilitatea învăţării şi testării într-un timp mai scurt decât cel al competitorilor. Ignorând însă acest fapt, multe startup-uri sfârşesc în eşec, iar metodologia lean startup propusă de Ries poate ajuta antreprenorii să evite această situaţie.
The Lean Startup reprezină un must read pentru toţi cei ce se află la începutul unei cariere în business, oferind sfaturi punctuale pentru construcția unui startup de succes.
- Daniel Kahneman – Thinking, Fast and Slow (2011)
Teza principală expusă de Daniel Kahneman în cartea sa Thinking, Fast and Slow este cea a lipsei sistematice de logică a fiinţei umane. Astfel, el încearcă să demonstreze nu doar faptul că interpretăm constant în mod eronat anumite situaţii, dar şi că această interpretare urmăreşte pattern-uri destul de predictibile, care sunt bazate pe evoluţia noastră.
Introducând două tipuri de gândire: cel rapid (instinctual) şi cel calculat (raţional), Kahneman postulează imposibilitatea ieşirii absolute din această paradigmă pe fondul determinărilor noastre biologice şi sociale. Cu toate acestea, înţelegerea acestei dualităţi se dovedește a fi importantă nu doar în viaţa cotidiană, ci şi în cea profesională.
Businessul ca întreg este strâns legat de oameni, iar înţelegerea acestora devine o necesitate; la această înţelegere contribuie şi cartea lui Kahneman.
- Sheryl Sandberg – Lean In: Women, Work, and the Will to Lead (2013)
Cartea lui Sheryl Sandberg este mai mult decât o înregistrare a experienţelor personale şi o aplicare a acestora la situaţia curentă a femeilor în piaţa muncii. Ea reprezintă un apel la acţiune, o invitaţie de participare la crearea unei societăţi ce priveşte în mod egal femeile şi bărbaţii, mamele şi taţii şi în care femeile se valorizează şi susțin pe sine, dar şi între ele.
Publicarea cărţii a fost însoţită de nenumărate critici privind aplicarea cazurilor specifice descrise de Sandberg unor situaţii generale. Cu toate acestea, Lean In reprezintă un bun punct de pornire în înţelegerea dinamicii relaţiilor dintre sexe la locul de muncă şi un avertisment pentru orice antreprenor ce se confruntă cu aceasta.
- Ed Catmull – Creativity, Inc. (2014)
Ed Catmull, co-fondator al companiei de film Pixar, afirmă că, indiferent de tipul de business, existenţa unor oameni creativi de orice tip netezeşte drumul spre excelenţă. Autorul oferă anumite direcţii în dezvoltarea acestei creativităţi şi astfel transformarea ei dintr-un simplu cuvânt într-o practică activă.
Încercarea de izolare a realităţii în vederea menţinerii unei simplităţi exagerate conduce spre imposibilitatea obţinerii excelenţei. Doar lăsând loc pentru necunoscut ne putem dezvolta originalitatea şi inspiraţia. Creativity, Inc. constituie o analiză completă asupra noțiunilor ce servesc instituirii şi întreţinerii unei culturi şi companii cu adevărat creative, reprezentând un must read pentru toţi cei ce doresc să atingă acest obiectiv.
Lista expusă aici conţine doar 15 dintre nenumăratele cărţi de business care domină pentru perioade lungi de timp piaţa literaturii. Stilul lor accesibil, exact şi, în unele cazuri, încărcat de umor face ca acestea să servească atât profesioniştilor, cât şi celor aflaţi la început de drum în acest vast domeniu. Ele nu constituie doar simple cursuri sterile, ci prezintă într-un mod interactiv cele mai importante concepte şi idei ce definesc ceea ce numim ca întreg conceptul de business.