Search
Generic filters
Exact matches only

Expunerea la soare: beneficii și efecte negative

Expunerea la soare1

Încă din primii ani de viață, expunerea razelor solare joacă un rol important în dezvoltarea normală și menținerea stării de sănătate. Razele solare ajută organismul să producă vitamina D, al cărei deficit poate trage după sine o serie de afecțiuni precum risc crescut de pierdere a densității osoase sau dezvoltarea afecțiunilor cardiace și totodată cronice.

Așadar, expunerea la soare este esențială pentru organismul uman deoarece oferă o serie de beneficii. De asemenea razele UV au și efecte dăunătoare pentru sănătatea pielii, de aceea este necesar să fie folosit un factor de protecție solară.

Beneficiile obținute în urma expunerii corecte la soare:

  • Soarele influențează starea de spirit, aceasta reprezentând un remediu pentru așa-zisele depresii de sezon. Există demersuri care atestă faptul că starea de spirit poate fi îmbunătățită prin intermediul expunerii razelor de soare. Una dintre acestea a demonstrat chiar că razele UVB, cresc nivelul anumitor neuro-transmițători din creier, precum serotonina, numit și hormonul fericirii.
  • Sunt prevenite afecțiunile cardiace, astfel prin intermediul expunerii la soare este influențat ritmul circadian al organismului, acesta resetează ceasul biologic fiind reglat de proteinele la nivel cerebral. Cu alte cuvinte, lumina naturală de la soare are rolul de a reseta ceasul biologic al organismului, stimulând astfel producția proteinelor din creier, acestea fiind vitale pentru controlul metabolismului cardiac în cazul unui infarct. Mai mult decât atât, în urma contactului direct cu lumina naturală provenită de la soare, contribuie la scăderea tensiunii arteriale în cazul celor care suferă de hipertensiune.
  • Asimilării vitaminei D, care de altfel este indispensabilă pentru fixarea calciului în oase. Acest lucru poate fi facilitat prin expunerea la soare timp de 15 minute pe zi.
  • Soarele îmbunătățește calitatea somnului. Practic, odată ce lumina provenită de la soare intră în contact cu ochii, nervul optic comunică cu glanda cerebrală facilitează producerea de melatonină, (aceasta este cunoscută ca fiind hormonul necesar inducerii stării de somnolență). Așadar, expunerea la razele UV pe parcursul unei zile, influențează producția de melatonină în timpul nopții, facilitând un somn liniștit și odihnitor de care organismul uman are nevoie pentru o funcționare optimă.
  • Eliminarea grăsimii în exces.
  • Întărirea sistemului imunitar.

 

Expunerea la soare2

 

Prin expunerea excesivă la soare, pot apărea și o serie de efecte negative după cum urmează:

  • Arsuri solare, cunoscute și sub denumirea de eriteme
  • Pete provocate în urma unor afecțiuni ale pigmentării
  • Fotodermatită, numită și intoxicație solară, aceasta afectează aproximativ 10% dintre adulți
  • Acneea este influențată de expunerea la soare
  • Accelerarea îmbătrânirii tenului, se observă în urma apariției ridurilor profunde, a petelor și totodată pierderea elasticității și densității pielii

 

De asemenea, expunerea la soare poate avea și efecte dăunătoare asupra tenului, acestea fiind cauzate în mare parte de către razele UV. Razele solare sunt de 2 tipuri, UVA și UVB. Cele UVA sunt cele mai periculoase, deoarece chiar dacă nu provoacă durere, acestea pătrund mai adânc în straturile pielii, accelerând procesul de îmbătrânire a pielii și pot provoca alergii solare sau pigmentarea tenului. Razele de tip UVB facilitează procesul de bronzare, dar sunt și una din cauzele arsurilor solare. Radiațiile UVA și UVB pot deteriora celulele organismului și pot influența dezvoltarea cancerului de piele.

 

Câteva recomandări pentru o expunere corectă și benefică la soare:

  • Evitarea expunerea la soare între orele 12-16
  • Purtarea pălăriilor și a ochelarilor de soare
  • Folosirea unui factor de protecție adecvat tipului tău de piele, de preferat cu un nivel cât mai ridicat de protecție
  • Aplicarea unei cantități suficiente a produselor de protecție, reaplicarea acestora având o anumită frecvență în funcție de diferiți factori. (după ce ieși din apă, după ce transpiri și te ștergi cu prosopul)

 

Expunerea la soare3

Există de asemenea și o serie de alimente sănătoase care contribuie la creșterea rezistenței la soare, precum: legumele și fructele bogate în vitamina C și E, acestea contribuind în procesul de fotoprotecție.

Este de menționat faptul că acestea nu pot înlocui produsele destinate protecției împotriva razelor solare, astfel se recomandă utilizarea atât a factorilor de protecție solară cât și adoptarea unui stil de viață alimentar echilibrat.

 

Află mai multe despre protecția solară și importanța acesteia

Newsletter
Începe-ți dimineața cu o cană de cafea și articole interesante de la noi
*Respectăm dreptul la intimitate și luăm în serios protejarea datelor

Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *