Data de astăzi, 27 iulie, înseamnă mult pentru Asociația Dare to Dream – se împlinește un an de zile de la înființare, un an fructuos, în care copii defavorizați au avut parte de o altfel de viață, iar tinerii au avut parte de numeroase oportunități de dezvoltare.
Simona Criste a făcut parte din echipa bunadimineata.ro, iar la începutul acestui an ne-am luat rămas bun, deoarece a vrut să se dedice în totalitate asociației înființate împreună cu prietenul ei, Marius Cupa. Pentru că am vrut să vă prezint în detaliu ceea ce face ea, i-am adresat câteva întrebări, la care a fost bucuroasă să îmi răspundă.
Care este povestea Asociației Dare to Dream?
Dorinţa de a avea o asociaţie s-a născut de prin 2010. Noi, fondatorii, Marius Cupa şi Simona Criste, am fost într-un stagiu de voluntariat de un an de zile, în Cehia, unde am lucrat cu copiii şi adolescenţii din medii defavorizate. La întoarcerea în ţară am început să căutăm metode prin care să ne implicăm mai mult şi să-i ajutăm pe cei din jur. Am derulat o perioadă mici proiecte personale de strângere de fonduri, dar pe parcurs ne-am dat seama că avem nevoie de un cadru mai organizat şi am decis să înfiinţăm acest ONG.
Cum a fost să îți lași job-ul de zi cu zi și să pornești pe calea viselor tale?
Am renunţat la job-ul de 8 ore pe zi pentru că nu aveam timp să mă ocup şi de proiectele asociaţiei şi pentru că petreceam prea mult timp doar la birou. Aşa că mi-am găsit diferite proiecte la care pot să lucrez de acasă sau necesită prezenţa mea doar de câteva ori pe săptămână. A fost greu şi încă e, pentru că nu ai aceeaşi stabilitate financiară, dar sper ca lucrurile să meargă pe o traiectorie pozitivă. La asociaţie nu avem salariaţi, toţi cei implicaţi suntem voluntari, dar ne face mare plăcere să lucrăm la proiecte şi să le vedem implementate ştiind că noi am venit cu o idee şi am reuşit să o ducem la capăt.
Care sunt demersurile pentru a înființa o asociație?
Paşii sunt destul de simpli şi pot fi găsiţi pe diferite site-uri de specialitate. Dar pentru că trăim în România, bineînţeles că am avut parte de surprize, de acte care nu ne-au fost trimise la timp şi de mici poticneli. E important să fie 3 persoane care sunt fondatorii asociaţiei şi să existe un sediu social, care poate fi chiar locuinţa unuia dintre fondatori. Taxele nu sunt foarte mari, dar e nevoie de un capital iniţial de aproximativ 800 Ron, la care mai apoi aveţi acces ca să faceţi cheltuieli strict legate de asociaţie. Sunt nişte costuri pe care noi le-am plătit fără să ne gândim că le vom recupera. Am pornit la drum cu ideea că nu aşteptăm nimic gratuit, dar avem ceva de oferit comunităţii.
Cine sunt persoanele care beneficiază de ajutorul vostru?
Lucrăm deocamdată pe două segmente. Avem activităţi cu copiii din medii defavorizate. Sprijinim momentan un grup mic de 5 copii şi chiar în aceste zile extindem grupul undeva la 10 copii pentru că începem un modul gratuit de limba engleză. Nu avem un sediu în Cluj pentru că momentan nu ne permitem, astfel că suntem în permanenţă în căutare de locaţii şi săli oferite gratuit sau la un preţ modic. Cu copii organizăm întâlniri care au şi o componentă educativă (vizite la expoziţii, muzee), dar şi una de relaxare într-un mediu diferit de cel din care provin (ieşim la pizza, în parc, la film).
Altă componentă a programelor noastre o reprezintă activităţile de dezvoltare pentru tineri. Am început să ţinem ateliere pe diferite tematici (time management, leadership) şi aici este încurajată oferirea unei donaţii modice (de obicei 10 Ron pe atelier) pentru a ne acoperi costurile cu materialele. Suntem şi în procesul de acreditare pentru a putea primi şi trimite voluntari în străinătate (prin Serviciul European de Voluntariat) şi astfel să le oferim tinerilor oportunitatea de a se dezvolta şi de a se implica mult mai activ în comunitate.
“Blind date with a book” este unul dintre cele mai interesante evenimente organizate de asociație. Cum se desfășoară și cum a fost primit de public?
Anul acesta am avut cea de-a doua ediţie a evenimentului şi l-am organizat la Casino Parcul Central. Ideea evenimentului a pornit tot de la dorinţa noastră de a oferi ceva în schimbul donaţiilor pe care le primim. Astfel că am rugat editurile cu care mai colaborasem la diferite alte proiecte, să ne ofere gratuit cărţi. Noi am împachetat cărţile astfel încât să nu se vadă titlul sau autorul şi am lipit doar o descriere sugestivă pe fiecare carte. Am scris pe fiecare carte donaţia minimă contra căreia putea fi achiziţionată şi oamenii au fost foarte încântaţi de idee. Am avut şi jocuri de societate disponibile în cadrul evenimentului, anul trecut am avut şi un mic concert la final. A fost un eveniment în cadrul căruia oamenii au putut să ne şi cunoască mai bine şi să afle detalii despre activităţile noastre. Cărţile care au rămas în urma evenimentului încă mai pot fi achiziţionate de pe pagina de Facebook a asociaţiei.
Spune-ne mai multe despre cursurile pentru tineri pe care le-aţi organizat.
Primul proiect de acest gen a fost conceput la iniţiativa unei voluntare care şi-a dorit să ofere ceva gratuit celor interesaţi. A vrut să predea limba norvegiană. Astfel că, am organizat în iarnă un modul complet gratuit pentru începători. Ne dorim foarte mult să le oferim tinerilor posibilitatea să se implice în proiecte de voluntariat şi dacă au o idee sau o iniţiativă frumoasă, să o sprijinim. Apoi, o altă voluntară şi-a dorit să organizăm cluburi de conversaţie în cât mai multe limbi. Acest proiect va continua din toamnă în funcţie de interesul participanţilor, dar feedback-ul a fost unul pozitiv. Am început să ne axăm şi pe diferite ateliere de dezvoltare personală şi pe crearea unori cursuri de limba engleză pentru copii şi pentru adulţi, dar după cum spuneam, acestea vor avea o mică taxă, pentru a ne putea susţine activitatea. Toate aceste cursuri sunt şi o modalitate de a strânge bani fără a cere doar clasicele donaţii. Oamenii au nevoie şi să primească ceva în schimb.
Care sunt cele mai de succes proiecte pe care le-a derulat asociația?
Primul nostru proiect a început anul trecut în vară, când încă nu aveam actele oficiale gata. Dar ne-am dorit foarte mult să strângem cel puţin 50 de ghiozdane complet echipate pentru copiii din medii defavorizate. De fapt, prima ediţie a Blind Date with a Book s-a derulat tocmai pentru a putea strânge banii necesari pentru proiectul „Gata de Şcoală!”. Am avut parte de sprijin din partea comunităţii şi chiar a câtorva companii şi am reuşit să oferim 110 ghiozdane complet echipate pe care le-am distribuit în Cluj-Napoca, Floreşti, Vultureni şi Mănăstireni. Şi în acest an vom face o colectă pentru rechizite, dar de această dată vrem să fim mult mai aproape de copiii cu care lucrăm constant şi să le putem oferi rechizite pe tot parcursul anului şcolar, nu doar la început.
Spune-ne câteva cuvinte despre proiectele și evenimentele viitoare.
Luni, 27 iulie 2015, împlinim oficial un an de existenţă. Şi dorinţa noastră a fost să reuşim să lucrăm şi să ne întâlnim constant cu copiii care beneficiază de sprijinul nostru, chiar dacă în lipsa unui sediu este mai complicat. Dar de luni, începem un curs de limba engleză gratuit pentru ei, care va avea loc de două ori pe săptămână. Asta pe lângă ieşirile pe care le organizăm în unele weekend-uri cu ei. Pentru tineri, pregătim două ateliere de dezvoltare personală care vor avea loc în luna august, dar mai multe detalii veţi găsi în săptămânile următoare pe site www.daretodream.ro. Pentru finalul lunii august pregătim o nouă strângere de fonduri şi rechizite ca să întâmpinăm cu bine noul an şcolar.
Unul dintre cele mai promițătoare proiecte viitoare este after school pentru copiii din mediile defavorizate. Cum vezi acest after school?
Ideea acestui after-school a apărut tot în Cehia, unde voluntariam la un astfel de centru. Acolo copiii nu veneau doar să-şi facă temele, ci mai degrabă să petreacă timp liber de calitate. Aveam o mulţime de jocuri şi noi voluntarii, pregăteam activităţi pentru ei. Ceea ce ne dorim noi să facem la Dare to Dream e tot în această direcţie. Cu accentul pus şi pe ajutor la teme, dar şi pe dezvoltarea abilităţilor de socializare şi oferirea cât mai multor activităţi extra-şcolare. Marius, de exemplu, vrea să îi înveţe să lucreze pe calculator în diferite programe şi chiar ne gândim să facem o colectă de laptop-uri vechi pe care să le reparăm ca să le putem folosi în cadrul programelor gândite de noi. În capul meu planul e bine pus la punct, dar are nevoie de finanţare. Şi pentru că nu vroiam să stăm pe loc şi să aşteptăm acea finanţare, am decis să îi ajutăm pe copii cât putem, prin astfel de întâlniri şi activităţi educative.
Cum pot ajuta cei care vor să se implice?
În primul rând, sprijinul financiar este unul destul de important. Oamenii pot fie să doneze direct în contul asociaţiei deschis la Banca Transilvania RON: RO63BTRLRONCRT0259791101, sau pot să ne ajute prin redirecţionarea celor 2% din impozitul pe venit, bani care altfel merg către stat oricum. Companiile pot oferi în baza unui contract de sponsorizare 20% din impozitul pe profit, care în caz contrar din nou, se duce către stat. Suntem prezenţi şi pe platforma www.buyandhelp.ro, unde oamenii pot face cumpărături online, iar un mic procent din valoare lor este redirecţionat către un ONG, fără ca ei să plătească nimic în plus. Trebuie doar să selecteze Dare to Dream la cauză şi să continue cumpărăturile :).
Şi pentru că tot ziceam de începutul şcolii, primim rechizite şi donaţii pentru a le putea asigura copiilor un început de an şcolar frumos. Pe măsură ce extindem activităţile către grupuri mai mari de copii, vom avea nevoie de voluntari care să lucreze direct cu ei. În rest, orice ajutor pe partea de promovare, participare la ateliere şi la evenimente, e binevenit. Ne găsiţi pe pagina de Facebook sau pe website şi numerele noastre de telefon vă stau la dispoziţie. We Dare to Dream 🙂 şi vă aşteptăm alături de noi!