Generic filters
Exact matches only
Generic filters
Exact matches only
Sustenabilitate
Sustenabilitate

Sustenabilitatea și ce presupune aceasta

Destul de des auzim că trebuie să avem o viață mai sustenabil, să alegem produsele sustenabile, totul trebuie sa devină sustenabil pâna în anul X. „Sustenabil” sau „Durabil” sună destul de pompoase. În majoritatea timpului, avem senzația că știm despre vorba, dar dacă ar fi să fim puși în situația să explicăm ce înseamnă mai în detaliu, o să ne fie puțin cam greu.

Așa că, definițiile general acceptate la nivel global pentru Sustenabilitate sunt:

  1. încercarea de a îndeplinii nevoile din prezent fără a compromite împlinirea nevoilor generațiilor viitoare
  2. evitarea epuizării resurselor naturale pentru a păstra un echilibru ecologic 

Simt nevoia pentru o scurtă explicație a acestei definiții destul de concise. Prima definiție se concentrează asupra crizei globale care generază nevoia de adaptare a stilului de viață a umanității din prezent. Toate acestea în speranța de a menține schimbarea climatică la cote minime pentru ca generațiile viitoare să poată continua acest proces. Cea de a doua definiție vine ca o completare și o posibilitată metodă de a avea o șansă în această bătălie. Din acest motiv, este nevoie de găsirea unor resurse care să înlocuiască în principal produsele care au la bază petrol și lemn, dar să nu uităm că și apa potabilă începe să nu mai fie suficientă. De aceea, trebuie să începem de pe acuma să ne adaptăm nevoile și comportamentul, înainte de a ajunge în punctul în care o să fim obligați să o facem datorită circumstanțelor.

Pentru a putea înțelege mai exact acest subiect o să ne uităm la cele 3 aspecte importante pe care sustenabilitatea sau dezvoltarea durabilă poate influența. Acestea sunt o simbioză a celor 3 componente ale economiei. Dacă este să fim onești, este destul de imposibil să facem abstracție de partea economică a vieții noastre în societatea de astăzi.

Cei 3P ai sustenabilității:

 

cei 3p ai sustenabilitatii

Planetă

  • acest aspect se referă în principal la încercarea de a reduce amprenta ecologică cât mai mult posibil, în principal de către instituții/ companii.
  • Acțiunile concrete care pot fi făcute în mod concret: reducerea deșeurilor, investirea în energii regenerabile, gestionarea mai eficientă a resurselor naturale și îmbunătățirea sediilor sau a logisticii. 

Populația 

  • acest aspect ia în considerare componenta umană a unei companii/ instituții, munca pe care aceștia o desfășoară, dar și impactul companiei asupra comunității în apropierea căreia își desfășoară activitatea: emisii de gaze toxice în aer; deversarea apei contaminate cu substanțe chimice toxice în râuri/ lacuri contaminând apa potabilă și solul din zonă. 
  • o altă perspectivă asupra acestui aspect este legat de cât de mult poate beneficia societatea de pe urma companiei respective.
  • aici apare și aspectul etic al sustenabilității care constă în: salarii corecte; măsuri pentru a asigura condiții de muncă cât mai bune; implementarea eforturilor pentru a “da înapoi” comunității. Pe baza acestui aspect al eticii, au apărut diferite campanii de CSR (Corporate Social Responsibility) prin care se ajută comunitatea cu bani, materiale sau servicii. Dar, acestea pot lua și forma unei campanii de conștientizare socială sau informare. 

Profitul 

  •  este evident faptul că instituțiile/companiile nu pot face abstracție de profitabilitate. Implicit acest aspect face parte din planul de afaceri și a unei întreprinderile sustenabile.
  • Companiile sustenabile recunosc că profitul nu este diametral opus “populației” sau “planetei”. Din acest motiv, pe termen scurt o companie sustenabilă poate părea mai puțin profitabilă. Pe termen lung sustenabilitatea poate fi chiar eficientă din punct de vedere al costurilor, mai ales când vine vorba de reutilizare și reciclare. 

Un aspect important pe care trebuie să îl menționăm este faptul că unele companii încearcă să fenteze aceste aspecte crezând că dacă îndeplinesc numai unul dintre cele 3 componente ale sustenabilității atunci compania este sustenabilă. Din păcate nu este chiar așa de simplu. Putem aprecia efortul depus, dar nu putem considera acest business ca fiind unul sustenabil. Toți cei 3P trebuie să fie îndepliniți!

Acum după ce am trecut prin cele mai importante aspecte ale acestui subiect ar trebui să ne fie ceva mai ușor să ne punem întrebări cu privință la produsele pe care le achiziționăm și modul în care utilizăm anumite elemente din viața noastră.

Pentru mai multe informații despre sustenabilitate în diferite domenii și planurile pentru o dezvoltare durabilă la nivel european puteți accesa acest site: THE 17 GOALS | Sustainable Development

Picture of Cristina Cristea

Cristina Cristea

Îmi plac provocările deoarece pot fi curioasă pentru a fi creativă în găsirea soluției. Iar totul poate să devină magic atunci când este sustenabil și zero waste.

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *