Locul de muncă este a doua casă, iar colegii sunt a doua familie datorită perioadei lungi de timp pe care o petrecem la job. Este locul în care se formează prietenii sau, din contră, dușmani. Comunicarea și un bun manager sunt două elemente cheie care țin sub control o echipă. Este firesc ca la locul de muncă să apară și tensiuni, certuri și invidie. Aceasta din urmă tinde să devină un fenomen sociologic, după cum spun chiar specialiștii în resurse umane.
De ce apare invidia?
Motivele pentru care invidia apare într-un colectiv sunt multiple: promovarea unui coleg, salariul mai mare, performanțele, chiar aspectul fizic și viața personală. Potrivit psihologilor, o persoană invidioasă poate se recunoaște prin limbajul pe care îl utilizează. Concret, invidiosul are tendința de a minimaliza calitățile celui pe care îl invidiază: „L-a promovat lider de echipă, dar nu are calitățile necesare”, „Are succes, dar nu este chiar atât de bun pe cât îl laudă lumea”, „Este frumoasă, dar are picioarele strâmbe”, „Are familie, dar nici măcar nu se înțeleg, se ceartă tot timpul”, iar exemplele ar putea continua.
O persoană măcinată de invidie are doar de pierdut atât pe plan profesional, cât și personal. Invidiosul nu se va concentra niciodată pe acțiunile proprii, nu va pune în aplicare un plan de dezvoltare personală, ci mereu va fi cu gândul la cei pe care îi consideră mai buni, mai frumoși, mai deștepți, mai bogați decât el. Un astfel de comportament la locul de muncă va dăuna nu doar individului în cauză, ci întregii echipe. Invidiosul va trage echipa în jos, proiectele în care este implicat au de suferit și va reuși să genereze tensiuni.
Cum punem invidia sub control?
Tot psihologii sunt cei care au găsit soluția pentru a scăpa de invidie. În primul rând, trebuie identificată cauza, apoi trebuie reflectat asupra acesteia și în cele din urmă trebuie acționat. În loc să se concentreze pe calitățile celui invidiat, invidiosul trebuie să se concentreze asupra propriei persoane, să devină conștient de propriul potențial și să facă tot posibilul pentru a fi remarcat. Concentrându-se pe propria muncă sunt șanse foarte mari să se facă remarcat la locul de muncă, în echipă, printre colegi și în fața șefului. Astfel, va ajunge să fie remarcat de toți cei din jur, apreciat și recompensat pe măsura muncii: o majorare salarială sau chiar o promovare.
Un bun manager/lider îl va identifica întotdeauna pe invidiosul de la locul de muncă. Invidiosul va avea întotdeauna tendința de a-și „turna” colegii pentru a se face cumva remarcat. Un lider adevărat nu va încuraja niciodată un astfel de comportament, ci va descoperi care este cauza individei, va separa invidiosul de sursa invidiei și va evalua corect activitatea fiecărui membru al echipei.