Sunt sigură că ai avut momente în care te-ai simțit copleșită de prea multe lucruri pe care le aveai de făcut și ai încercat să le grupezi astfel încât să poți face mai multe deodată. Multe persoane apelează la multitasking în încercarea de a rezolva cât mai multe sarcini într-o zi, însă la fel de multe persoane nu au reușit să facă asta într-un mod eficient.
Multitaskingul în era digitală
Ideea de a rezolva mai multe probleme deodată a început să ia amploare odată cu explozia erei digitale. E ca și cum smartphone-urile și tabletele ne asigură că putem face mai mult de un singur lucru deodată, uneori chiar și involuntar. Verificăm notificările în rețelele de socializare în timp ce încercăm să întocmim un raport pentru serviciu, în timp ce încercăm să facem lucruri importante și nu ne dăm seama că acele câteva secunde întrerup momentul de concentrare.
Probleme în încercările de multitasking
Principala problemă apărută atunci când oamenii încearcă să facă mai multe lucruri deodată e faptul că creierul uman nu e făcut pentru asta. De fapt, studiile arată că doar 2% din populația lumii pot efectua cu succes mai multe sarcini deodată. Chiar dacă ai impresia că ceea ce faci este multitasking, de fapt ceea ce faci este să treci de la un proces de gândire la celălalt și înapoi, având ca rezultat un timp mai îndelungat de procesare. Într-un limbaj mai simplu, creierul încetinește când schimbă noțiunea pe care o gândește. Atunci când grupezi sarcinile pe care vrei să le rezolvi în același timp, încerci să găsești un numitor comun și îți pui la dispoziție un timp în care să le rezolvi pe toate. Dar, dacă în loc să rezolvi 3 lucruri în 2 ore, încerci să le rezolvi pe rând și vei vedea cum îți va lua o oră și jumătate în loc de 2 ore. Pe scurt, dacă te concentrezi pe un singur lucru, ai posibilitatea să efectuezi mult mai rapid acel lucru și poți trece la următorul și tot așa.
Cum poți deveni mai productiv?
În ciuda a ceea ce crezi, nu poți deveni mai productiv prin multitasking. În schimb, încearcă să iei câteva măsuri care să te asigure că nu îți vei diviza atenția și că te poți concentra pe sarcina pe care o ai de rezolvat. Astfel, închide-ți telefonul și Facebook-ul când trebuie să întocmești raportul acela și nu îți verifica emailurile în timp ce ai o conferință video. Dacă ai un spațiu dezorganizat, sunt șanse mai mari să îți fie distrasă atenția așa că ordonează-ți spațiul de muncă și fă o listă cu sarcinile pe care le ai de rezolvat, în ordinea importanței. Astfel vei rezolva sarcinile cele mai necesare, fără să sacrifici din timpul liber. Și apropo de timp liber, nu uita să planifici și timp liber. Este recomandat ca la fiecare 50 de minute de concentrare să ai 10 minute de repaus pentru ca mintea ta să poată aduna toate informațiile.