Spune-mi cât de des utilizezi rețeaua de socializare Facebook, ca să îți spun ce fel de persoană ești. Aceasta este întrebarea la care încearcă să răspundă un grup de cercetători britanici de la Universitatea Brunel. Ei au conceput un chestionar, pe care l-au aplicat utilizatorilor, prin care au dorit să afle în ce scop folosesc aceștia rețeaua de socializare.
Conform cercetătorilor britanici, există o legătură strânsă între modul și scopul în care utilizatorii folosesc rețelele de socializare, în special Facebook, și personalitatea acestora.
Pentru a-și testa teoria, oamenii de știință au cerut câtorva mii de utilizatori ai cunoscutei rețele de socializare să completeze un chestionar online despre modul și scopul pentru care aceștia folosesc Facebook-ul. De asemenea, în paralel, acestor utilizatori le-a fost analizat și comportamentul pe web (profil, comentarii, like-uri etc.).
Intenția cercetătorilor a fost să stabilească trăsăturile de personalitate în funcție de elemente ca sociabilitatea, stima de sine, extraversiunea, deschiderea de mentalitate sau narcisismul.
Deși studiul este încă în desfășurare, primele rezultate, cele care arată tipul de personalitate a utilizatorilor, au fost deja publicate în revista științifică „Personality ans Individual Differences”.
Facebook-ul îți poate dezvălui personalitatea
Rezultate deja extrase din informațiile colectate până acum, împart utilizatorii rețelei sociale Facebook în mai multe tipologii. Astfel:
– anxioșii sunt în căutare permanentă de aprobare (prin like-uri și comentarii), pe care o solicită. Dacă numărul de like-uri nu este la înălțimea așteptărilor lor, se simt frustrați.
– extravertiți folosesc Facebook ca o platformă de exprimare și de comunicare activă. Ei nu se limitează doar să dea și să primească like-uri, ci și să primească ori să posteze comentarii.
– narcisiști adoră să posteze fotografii, din abundență, postări cu realizările profesionale și personale, și performanțele lor sportive. Ei așteaptă comentarii pozitive, complimente, felicitări, chiar și like-uri dacă sunt numeroase.
– discreții intervin mai puțin regulat pe Facebook (ceea ce nu înseamnă că nu accesează des rețeaua de socializare, fie și numai să vadă ce au postat ceilalți). Nu le place să vorbească prea mult despre ei, despre viața personală, sau activitățile lor, la care se referă indirect.
– sentimentalii au multe postări despre relațiile de dragoste. Acest lucru poate însemna pur și simplu nevoia de a-și exprima atașamentul față de celălalt și de a-l aduce la cunoștință. Dar postările insistente (de tipul „te iubesc la nebunie”, „îmi lipsești deja”) trădează și un sentiment de nesiguranță în relație și o neîncredere în sine însuși.
Desigur, acestea nu sunt categorii exclusive: unii se vor recunoaște, sau se vor identifica cu aceste persoane, alții, deloc. Totuși această clasificare, ce urmează să fie îmbogățită, nu le va părea absurdă multor utilizatori de Facebook.
De asemenea, trebuie luat în calcul și faptul că acest chestionar a fost aplicat pe un număr relativ mic de utilizatori – de ordinul câtorva mii – în condițiile în care, în prezent, Facebook are aproximativ 1,49 de miliarde de utilizatori, deci rezultatele ar putea să nu se aplice tuturor utilizatorilor rețelei de socializare.