Anul 2015 a fost unul plin de evenimente și premiere pentru Cluj Napoca. Începând de la titlul de Capitala Europeană a Tineretului, până la numărul mare de turiști și primul festival premiat cu titlul de Best European Festival, orașul din inima Transilvaniei a fost în centrul atenției pe tot parcursul celor 365 de zile. Beneficiile numeroase aduse de numărul mare de străini s-au resimțit pe piața serviciilor, în special pentru unitățile de cazare.
Pentru a afla mai multe despre ce a reprezentat anul 2015 pe piața serviciilor turistice din Cluj Napoca, am stat de vorbă cu Valentin Bolboacă, Project Manager CazareClujNapoca.ro, care ne-a oferit câteva date statistice și previziunile pentru anul 2016.
Cât de pregătite au fost unitățile de cazare din Cluj Napoca pentru titlul de Capitala Europeană Tineretului în 2015?
Anul 2015 a adus pentru multe unități de cazare din Cluj Napoca gura de oxigen de care aveau nevoie după o perioadă în care anii de criză s-au simțit la nivelul numărului de turiști noi. Toți hotelierii cu care lucrez știu că au așteptat cu interes anul 2015 și s-au pregătit în acest sens.
Ce s-a schimbat în comportamentul managerilor hotelieri din Cluj anul 2015? Cum a fost abordat valul crescut de turiști?
Pe contextul fluxului crescut de căutări a locurilor cazare în Cluj, în perioada marilor evenimente care au avut loc aici precum UNTOLD, Jazz în the Park, Electric Castle sau TiMAF, o parte din managerii unităților de cazare din Cluj au decis să își reducă expunerea și promovarea pe care o aveau. Însă, ei nu au luat în calcul perioadele dintre aceste evenimente și nevoia de a avea o campanie continuă de marketing și de comunicare online. Acest lucru a lăsat loc în piață pentru cei care au menținut campaniile de promovare și au avut gradul de ocupare de 75-85%.
Ce influența a avut anul trecut acest titlu pentru prețurile la cazare în Cluj Napoca?
Prețurile de cazare în Cluj au fost în general constante datorită concurenței care există în piață. Modificări mari de prețuri s-au văzut în perioada evenimentelor mari. De exemplu, pe perioada festivalului UNTOLD prețul la camere s-a dublat. Au fost unități care au crescut prețul și cu 150% în acea perioadă.
Cât de mare este piața de cazare din Cluj Napoca?
Conform datelor oferite de Autoritatea Națională pentru Turism, numărul unitățile de cazare clasificate din Cluj Napoca este de 163. În realitate, numărul acesta este mai mare. Noi avem în bază de date a site-ului CazareClujNapoca.ro în jur la 190 unități de cazare, acest număr nu conține locurile de cazare la particulari și nici unitățile de cazare care se află în localitățile învecinate la 5-10 km de oraș.
Care a fost gradul mediu de ocupabilitate declarat al unităților de cazare?
Gradul declarat este întotdeauna mai mic decât cel real :). Din informațiile noastre, Clujul a avut anul trecut un grad de ocupare mediu între 60-75%.
Cum s-a manifestat fluxul de turiști noi veniți în Cluj Napoca?
Din păcate aceste informații sunt greu de stabilit, deoarece orașul este tranzitat de multe persoane care vin în interes de business, medical sau la universitățile de aici. Conform datelor oferite de la Primăria Cluj Napoca, numărul turiștilor a crescut în 2015 cu ~20%.
Ceea ce este cert, și acest lucru s-a văzut și pe străzile din oraș în 2015, este faptul că au fost mult mai mulți turiști comparativ cu anii trecuți, atât români, câți și străini.
Ce tipuri de cazare au căutat turiștii veniți în Cluj Napoca?
Noi ne raportăm mereu la traficul obținut pe site-ul CazareClujNapoca.ro din căutări, fiind primul pe Google și la Google Trends. Am observat că anul trecut comportamentul s-a schimbat puțin. Dacă in anii anteriori cele mai căutate cuvinte pe Google erau „cazare cluj” urmat de „pensiuni cluj” și „hotel cluj”, în 2015 ordinea s-a schimbat datorită căutărilor realizate de turiștii străini. Astfel, în 2015, hotelurile au fost mult mai căutate decât pensiunile, lucru confirmat și prin graficul de mai jos oferit de Google Trends.
Care a fost perioada anului cea mai căutată de către turiști?
După cum au simțit și hotelierii din Cluj, perioada 30 iulie – 2 august 2015 a fost cea mai căutată, adică atunci când a avut loc UNTOLD 2015.
Ce trafic s-a înregistrat în 2015 pe siteurile de profil?
Traficul pe site-urile de profil pe secțiunea de Cluj Napoca a crescut cu un procent între 40-50 %. De exemplu, site-ul CazareClujNapoca.ro a înregistrat în 2015 un trafic de 150.000 vizitatori și 807.096 afișări, iar turiștii care au intrat pe platforma de cazare au navigat pe site in medie 5,30 minute.
Văd că te raportezi destul de des la site-ul CazareClujNapoca.ro, spune-mi câteva informații despre acest proiect.
Site-ul CazareClujNapoca.ro este cel mai vechi proiect al firmei Klain. A fost lansat în anul 2007 când am început să oferim expunere unităților de cazare din oraș prin acest portal. Din 2008 și până în prezent site-ul este în primele rezultate pe Google la cele mai căutate cuvinte cheie pe această piață. Lucrăm cu peste 80 de unități de cazare din Cluj și oferim informații cât mai actualizate. În 2016, proiectul va beneficia de o îmbunătățire a sistemului și a designului.
Care sunt previziunile pentru 2016?
În evoluția traficului, anul 2016 păstrează aceleași tendințe de creștere. Din nou, festivalul UNTOLD creează o cerere puternică pentru perioada 4-7 August 2016 când va avea loc a 2-a ediție.
Modernizarea centrului Clujului va aduce o mai mare atractivitate pentru oraș și mai mulți turiști. Îi așteptăm cu drag pe site-urile noastre 🙂
Citește mai departe despre Retrospectiva evenimentelor Capitalei Europene a Tineretului din 2015