logo
Search
Generic filters
Exact matches only

Greenwashing – o portiță de scăpare pentru companii

greenwashing claims
Coin on wooden table in front of green bokeh background. coins a concept of investment and saving moneys.

Precum am discutat în articolul anterior, business-urile tind să abordeze anumite tactici pentru a își pune în valoare produsele. Iar acestea tind să uite de elementul „etic” din cadrul sustenabilității. Astfel multe dintre business-uri se folosesc de portița de scăpare „Greenwashing”. În ultimele câteva decenii subiectul Greenwashi a devenit de interes și pentru cercetători. Astăzi sunt o multitudine de studii care abordează subiectul din mai multe perspective. Unii s-au concentrat pe impactul pe care Greenwashing-ul îl are asupra consumatorului, alții au mers mai departe și încercat să prevadă care ar fi efectele Greenwashing-ului pe termen lung, iar alți cercetători s-au concentrat asupra efectului pe care o asemenea strategie îl poate avea asupra business-ului în sine.

Pentru noi, la momentul de față, sunt cercetările care au încercat să determine care sunt cele mai des folosite afirmații în cadrul unei strategii sau campanii de tip Greenwashing. Astfel specialiștii au identificat 5 tipuri de afirmații care sunt cel mai des întâlnite în acest context:

  1. Orientat către produs – se concentrează pe caracteristicile unui produs. 
    • Ca și exemplu avem afirmațiile care pretind că produsul sau un element al acestuia este „biodegradabil”. În acest context, trebuie să menționăm că multe produse pot fi considerate biodegradabile, dar pentru ca acest proces să aibă loc, anumite condiții trebuie să fie îndeplinite. În timp, totul se degradează, contează cât timp durează acest proces și ce lasă în urma lui.

  2. Orientate către procesul de producție – se axează pe materialele care intră în compoziția produsului sau strategia de la finalul ciclului de viață a produsului. 
    • Destul de des acest tip de afirmații care susțin că produsul este confecționat numai din materiale reciclate. Este o inițiativă bună, atât doar că fiecare material în parte poate fi reciclat numai de câteva ori, iar nu toate materialele pot fi reciclate. De exemplu, numai anumite tipuri de plastic pot fi reciclate, iar produsul trebuie să conțină numai un singur tip de plastic pentru a putea fi reciclat.

  3. Orientare spre imagine – o cauză de interes în contextul mediului înconjurător devine parte din identitatea și valorile firmei. 
    • Afirmațiile sunt ambițioase și ambigue precum „Salvăm viața marină!” Aceste afirmații de cele mai multe ori sunt făcute de firmele care știu că produsele lor au un impact negativ asupra vieții marine așa că fac donații organizațiilor care se ocupă cu așa ceva, dar ei nu fac schimbări la produsele lor.

  4. Declarații despre realitatea din mediul înconjurător – sunt expuse afirmații general acceptate ca fiind adevărate despre probleme legate de mediu la nivel global sau o situație în particular. 
    • De exemplu „Pădurile sunt distruse!” Este o încercare de a atrage atenția asupra situației, fără a veni cu o soluție sau o acțiune concretă pentru a remedia problema.

  5. O combinație între tipurile menționate anterior.

Toate aceste tipuri de afirmații în marea majoritate a timpului fac parte dintr-o întreagă strategie de marketing desfășurată pe durata a câtorva ani. În acest timp, sunt desfășurate diferite campanii de responsabilizare socială prin care responsabilitatea este pusă pe consumator. Acesta trebuie să se schimbe, să recicleze, să fie mai atent etc., în același timp îi este extrem de greu să înțeleagă în profunzime ce se întâmplă. Dar în momentul în care consumatorul devine conștient de Greenwashing, conform studiilor, nu o să mai cumpere produse fabricate de respectiva firmă.

Vreau să vă propun un exercițiu. Acum că am trecut prin toate aceste tipologii, următoarea dată când vă uitați la televizor sau vă apar pe telefon reclame care aduc în discuție subiectul sustenabilității, ecologiei sau natura, luați-vă un moment și analizați mesajul. Cu timpul o să devină din ce în ce mai ușor să identificați disonanțele și problemele. Studiile arată că undeva la 90% din reclame folosesc Greenwashing. Așa că odată ce le-ați văzut o să fie imposibil să nu le mai vedeți. Din acest moment putem spune că puteți lua o decizie informată când vine vorba de sustenabilitate și către un stil de viață Zero Waste.

Newsletter
Începe-ți dimineața cu o cană de cafea și articole interesante de la noi
*Respectăm dreptul la intimitate și luăm în serios protejarea datelor

Recomandări

Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *