Deși automobilele conduc detașat în topul mijloacelor de transport folosite de oameni în marile orașe ale lumii, numărul bicicletelor este în creștere continuă, motiv pentru care autoritățile locale din fiecare oraș trebuie să-și îndrepte atenția spre facilitarea folosirii acestui mijloc de transport, benefic din mai multe motive evidente.
Principalul lucru care descurajează bicicliștii din zonele urbane este lipsa infrastructurii corespunzătoare, respectiv lipsa pistelor special amenajate care să permită mașinilor și bicicletelor să conviețuiască pașnic, fără a se încurca reciproc în trafic. Construirea acestor piste nu ar ajuta numai bicicliștii, ci ar avea efecte pozitive și asupra traficului auto, după cum s-a demonstrat în New York.
Din 2007 și până în prezent, metropola americană a construit 31 de mile de piste pentru biciclete protejate de o barieră fizică, fie de metal, fie de plastic, nu doar delimitate prin marcaje pe asfalt. Principalul motiv pentru care primăria a decis construirea acestor piste a fost îmbunătățirea securității bicicliștilor în oraș și încurajarea cetățenilor să lase mașinile acasă și să folosească bicicleta.
Dar pe lângă acest beneficiu s-a mai descoperit un altul, oarecum neașteptat și la care constructorii nu s-au gândit inițial: creșterea vitezei în traficul auto. Cu alte cuvinte, vox.com scrie că durata de timp necesară unei mașini să parcurgă o anumită stradă a scăzut semnificativ după construirea respectivelor piste de bicicletă. Asta în timp ce numărul de bicicliști implicați în accidente rutiere a scăzut foarte mult în zona respectivelor piste.
Acest lucru a fost posibil în primul rând deoarece nu s-au eliminat în construcția pistelor de biciclete nicio bandă de circulație auto. Lățimea lor a fost pur și simplu redusă, după cum poți vedea în imaginea de mai sus. În plus, mașinile nu au mai fost nevoite să încetinească lângă bicicliștii de pe marginea șoselei, pentru a avea grijă să nu-i lovească.
Întrebarea este: dacă s-a putut face acest lucru în New York City, de ce nu ar fi realizabil și în București, Cluj, Timișoara sau Sibiu, spre exemplu, orașe care nu se pot compara la trafic cu metropola americană?