Generic filters
Exact matches only
Generic filters
Exact matches only
anca lucia stancu mediere
anca lucia stancu mediere

[Interviu] Anca Lucia Stancu – „Medierea este varianta în care toate părțile câștigă”

Situații conflictuale întâlnim la tot pasul. Fie că vorbim de o dispută în viața personală, fie de una în viața profesională, neînțelegerile pot să ducă chiar și la ruperea legăturii dintre două persoane sau la judecată. Pentru a evita costurile ridicate și timpul îndelungat al proceselor, părțile aflate în conflict pot să apeleze la mediere. Aceasta este o variantă mult mai rapidă și mai bună pentru ambele părți, fiind vorba de o situație de tip win-win.

Anca Lucia Stancu este mediator de profesie și manager Medierenet.ro. Astăzi, ne răspunde la câteva curiozități avute despre acest domeniu și ne dă detalii despre Gala Excelenței în Mediere® care va avea loc în perioada 31 Martie – 2 Aprilie în Cluj-Napoca.

Medierea ca și profesie este tânără in Romȃnia. Cât de mult a evoluat în ultimul an?

Profesia de mediator este cea mai tânără profesie liberală din România. Consider că evoluția din ultimul an este reflectată în calitatea muncii mediatorilor care au avut răgazul necesar să se concentreze pe medieri și nu pe proceduri noi și/sau schimbări ale legii medierii.

Este piața conflictelor din România destul de matură pentru această meserie?

Medierea este despre relația și conflictul dintre părți. Părțile nu trebuie să aibă cunoștințe juridice pentru a veni în mediere, deoarece în mediere nu li se impune soluția.

Există legi ale matematicii, ale fizicii, ale chimiei. Conform legii aerodinamicii bondarul nu ar trebui sa poată zbura. Dar bondarul nu știe asta și continuă sa zboare.

Există legi civile și penale. Medierea nu știe asta și continuă să funcționeze. Pentru că medierea nu este drept.

Cred că piața conflictelor din România este în curs de maturizare. În momentul în care va fi înglobată și acceptată ideea că medierea este varianta legală în care putem hotărî pentru noi, fără a fi judecați vom putea spune că centru de greutate al conflictelor s-a mutat din zona în care toată lumea pierde în cea în care sunt agreate soluțiile win-win.

Care sunt cele mai frecvente cazuri în care se apelează la mediere?

Încă ponderea este deținută de conflictele comerciale și cele de familie, dar este în creștere numărul medierilor în materie penală și diversificarea conflictelor cu care părțile vin în mediere (moșteniri, vecinătăți, malpraxis medical, afectarea imaginii publice, împrumuturi fără acte, „răpirea” copilului de unul dintre părinți, schimbarea părintelui rezident)

Cum poate ajuta un mediator să rezolvăm situațiile conflictuale în viața de zi cu zi?

Medierea este varianta în care toate părțile câștigă. Se întâmplă asta pentru că utilizarea medierii aduce un plus de suplețe relațiilor, permițând mutarea centrului de greutate al procesului de pe aspectele juridice și ”subtilitățile”, de procedură, pe interesele aflate în joc. Mai exact, în cazul medierii, accentul nu cade pe partea juridică a litigiului, ci se urmărește ca părțile, prin discuții și negocieri în prezența mediatorului, să ajungă la o soluție acceptată de fiecare parte și, bineînțeles, în deplin acord cu legile care interesează ordinea publică si bunele moravuri.

În cadrul medierii, prin refacerea canalului de comunicare, întrerupt la declanșarea conflictului, părțile își pot exprima direct și liber opiniile și dorințele, asumându-și responsabilitatea soluției create de ei. Pot face toate acestea datorită cadrului informal oferit de mediere, a accesului simplu la ea, a abordării relaxate cu accent pe cooperare și înțelegere reciprocă, precum și caracterului confidențial al sesiunilor de mediere.

Acordul de mediere, reprezentând soluția agreată de părți, fiind hotărârea lor comună, conferă satisfacție ridicată și, pentru că reflectă voința lor, garanția că va fi pus în practică de bună voie. Timpul de soluționare este redus, costurile sunt minime. Medierea respectă și protejează relația dintre părți și o ajută chiar să evolueze prin modul original și personal de stingere a incidentului.

Participarea voluntară la mediere este dovada dorinței de colaborare, implicare și rezolvare amiabilă a oricărei situații conflictuale din viața noastră.

Medierea poate să conducă spre înțelegere și dacă toate încercările premergătoare de a ajunge la o înțelegere au eșuat, acolo unde părțile sunt neîncrezătoare în ceea ce privește perspectiva unei înțelegeri și unde s-au cheltuit timp și bani pentru pregătirea și derularea unui proces.

Multe situații de conflict se întâlnesc în mediul de afaceri. Care sunt beneficiile în aceste cazuri?

Afacerile sunt un mediu foarte dinamic, în care totul se întâmplă în timp real. CEO-ul unei firme are lucruri mai importante de făcut decât să se ocupe de neînțelegerile si conflictele dintre subalterni și/sau cu firmele partenere. Evident că nu sunt niște situații care să fie ignorate. Oare cum ar fi să se focalizeze pe ce știe să facă mai bine? Cum ar fi ca provocările din relațiile de afaceri să fie rezolvate cu costuri optime de timp, energie și bani?

Medierea aduce rezultate rapide și de valoare în mediul de afaceri.

Dacă un angajat are o situație care necesită mediere, cum poate apela la ajutor?

Pot exista două variante ale acestei situații: angajatul are nevoie de mediere pentru un conflict profesional (coleg, șef, subaltern, client, furnizor, etc), sau are probleme pe plan personal. Este științific dovedit că un angajat care are probleme de familie nerezolvate își pierde interesul și concentrarea la locul de muncă. Simte că viața lui s-a terminat, că nu e bun de nimic și va face, subliminal, tot felul de acțiuni care să îi confirme această părere proastă despre el. Situația are mari șanse să escaladeze și să se ajungă la pierderea locului de muncă, dacă durata soluționării conflictului este prea mare sau dacă va considera că soluția îl nedreptățește.

În ambele variante există posibilitatea ca firma să îi pună la dispoziție serviciile unui mediator, a cărui onorariu să fie plătit de societate. În acest caz, chiar dacă onorariul mediatorului este achitat de societate, mediatorul are obligații doar fată de părțile din contract și nu reprezintă interesele nimănui. Un astfel de demers dovedește angajatului că este respectat în firmă și că este valoros la locul de muncă.

Mai există posibilitatea ca angajatul să apeleze direct la un mediator. O variantă potrivită este să întrebe persoanele pe care le cunoaște și în care are încredere ce mediator îi recomandă. Recomandările au avantajul de a conferi credibilitate persoanei recomandate și de a o umaniza. Pe site-ul www.medierenet.ro există opțiunea de a consulta Tabloul mediatorilor și de a alege un mediator..

Cum a apărut necesitatea unei Gale a Excelenței în Mediere?

mediere
Sursa foto: Anca Lucia Stancu

Începând cu 2013 se desfășoară în fiecare an la Cluj-Napoca cel mai prestigios eveniment de mediere din România, Gala Excelenței în Mediere, care se bucură de recunoaștere internațională.

Necesitatea unei Gale a Excelenței în Mediere a apărut ca urmare a nevoii de a promova medierea și mediatorii. Până la prima ediție a evenimentului știri despre mediere apăreau doar dacă erau modificări ale legii medierii sau într-un context care nu reflecta medierea ca proces structurat de soluționare amiabilă a conflictelor.

Pe de altă parte era nevoie si de o modalitate de a coagula corpul profesional al mediatorilor și de o recunoaștere profesionala în cadrul meseriei de mediator. O adevărată provocare dacă ținem cont de faptul că este o profesie discretă în care la loc de cinste este confidențialitatea.

Inițial evenimentul a fost unul strict al profesiei de mediator, dar ne-am adaptat cererilor venite din mediul de afaceri și astfel de la ediția anterioară a devenit eveniment de business și mediere.

Și cum în fiecare pas al evoluției noastre personale și profesionale este prezentă educația, la ediția din acest an punem accent pe educație. Medierea este cheia spre o societate mai buna, un proces care se învață încă din copilărie

Care este rolul Galei Excelentei in Mediere în profesia de mediator?

Gala Excelenței în Mediere este singurul eveniment de business și mediere care a reușit să-și păstreze continuitatea și să crească de la an la an.

De cinci ani reunim mediatori de elită din România și oameni de afaceri de referință în domeniile lor de activitate. Ne bucurăm că cei care și-au clădit un renume înțeleg nevoia de implicare și doresc să dezbată teme care afectează societatea în care trăim. Cred în mediere și vreau sa aducem la aceeași masă toții actorii care ne ajută să creștem medierea la justa ei valoare. Îmi doresc să punem medierea și mediatorii sub lumina reflectoarelor și în atenția mediului de afaceri.

Care vor fi subiectele cheie discutate în acest an?

„Nu contează cât de multe știi, până când nu arăți că îți pasă” ar putea fi motto-ul ediție din acest an al Galei Excelenței în Mediere. Pentru a avea succes trebuie sa arăți că își pasă, iar puterea exemplului este cea mai bună cale.

Gala Excelenței în Mediere este dovada că mediatorilor, oamenilor de afaceri de succes și reprezentanților educației de calitate le pasă de comunitățile în care trăiesc și își desfășoară activitatea.

Zilele dedicate medierii se vor concentra pe dialog, interactivitate și relaționarea între mediatori și reprezentanții mediului de business din România.

Conferința internațională „Medierea- management pozitiv al conflictului” în care vor avea loc prezentări ale specialiștilor din România și din străinătate pe teme practice despre medierea in business, sesiuni de lucru, fiecare moment al evenimentului oferind oportunități de a crea noi conexiuni și relații, de a învăța unii de la ceilalți. La această ediție ne bucurăm să avem alături International Mediation Institute, reprezentat de Irena Vanenkova, Director Executiv al Institutului.

Conflictele au și aspecte pozitive, reprezentând ocazii de a îmbunătăți calitatea vieții noastre. Există diferențe între realitatea pe care ne-o clădim în mintea noastră și cea din afara noastră.

De aceea vom aborda subiecte precum comunicarea non-violentă, inteligența emoționala în negociere, implicațiile socio-comunicaționale a revoluției industriale 4.0

Cine poate participa la Gala Excelenței în Mediere?

La ediția din acest an sunt invitate să participe persoane din domeniu medierii, oameni de afaceri din cele mai diverse domenii de activitate (ex: producție, IT, investiții financiare, dezvoltare imobiliară, comerț, bănci, trusturi de presă, consultanță, fashion, turism, clinici și spitale private, învățământ privat pre-universitar si universitar), precum și ambasadori, demnitari publici, oameni politici, judecători, procurori, notari, avocați.

Pot participa persoane care doresc să primească informații care aduc plusvaloare vieții lor personale și profesionale.

Peste 1000 de specialiști și oameni de afaceri au participat la edițiile precedente ale Galei Excelenței în Mediere.

Vă invităm să scriem împreuna istoria medierii din Romania, la ediția aniversară a Galei Excelenței în Mediere!

Cover - Sursa foto: Anca Lucia Stancu
Picture of Reka

Reka

Reka este o persoană mereu în dezvoltare. O plictisește plictiseala și vrea mereu să facă ceva noi și să descopere un subiect bun. A terminat un Master în Relaţii Publice, dar şi-a continuat visul de a deveni scriitoare. Speră ca într-o zi să își publice cartea, care e în curs de finalizare.

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *