[Review] A Head Full of Ghosts – Paul Tremblay

a head full of ghosts

Paul Tremblay este un scriitor american, născut în anul 1971. El reprezintă una dintre „tinerele speranțe” ale genului horror, pe care îl îmbină adesea în cărțile sale cu stiluri literare precum mystery și science fiction.

Pasionat de creațiile artistice de acest gen și având cunoștințe largi în domeniul culturii pop, el jurizează și premiile Shirley Jackson. Până în prezent este autorul a șase romane, ultimul dintre acesta fiind publicat în vara anului în curs.

A Head Full of Ghosts reprezintă cel de-al patrulea roman al autorului, care l-a propulsat în lista scurtă a noilor scriitori populari americani. Lansat în anul 2015, el prezintă povestea unei familii compusă din doi părinți și cele două fiice ale acestora, confruntate cu o situație neobișnuită, dar nedefinită cu claritate.

Fiica cea mare a acestora, o adolescentă de 14 ani pe nume Marjorie, se confruntă cu probleme care țin de aria paranormalului, existând posibilitatea ca aceasta să fie posedată de o ființă supranaturală. În același timp, după cum cred și părinții ei la început, natura dificultății ei poate fi una psihică. În acest sens, ea urmează ședințe regulate la un psiholog, care nu par însă să-și atingă obiectivele.

Chiar dacă Marjorie este subiectul central al cărții, sora sa mai mică în vârsă de 8 ani, Meredith, este personajul principal. Relația acesteia cu sora sa și reacțiile la situația cu care cea din urmă se confruntă, devin temele principale ale romanului.

În acest fel, romanul prezintă povestea familiei Barrett din trei perspective, fiecare dintre ele aparținând lui Meredith (sau Merry, după cum este alintată de familia sa): copilul Merry la vârsta de 8 ani, bloggerul sub pseudonimul Karen Brissette, și Meredith din prezent, când este chestionată în legătură cu un roman biografic.

Perspectivele distincte oferă o notă aparte cărții și introduc cititorul în tema naratorului subiectiv. Nu ne putem baza pe Merry, deoarece aceasta percepe întâmplările conform vârstei sale fragede. Poziția asumată de Karen este greu de acceptat, deoarece chiar numele prin care ni se adresează este fals. Iar Meredith vizualizează lucrurile dintr-o poziție subiectivă, accentuată de incertitudinea exprimată de ea față de întâmplările prin care a trecut.

Chiar dacă tehnica naratorului subiectiv are posibilitatea de a deveni rețeta de succes a cărții, de multe ori ea eșuează să surprindă. Mai mult decât atât, segmentează radical firul narativ și introduce anumite puncte cheie ale cărții mai devreme decât este necesar. Într-adevăr, acest ultim aspect produce acel efect de șoc pe care Paul Tremblay îl caută pe tot parcursul operei sale. El este menținut însă pentru o scurtă durată și întrerupe tensiunea, de altfel puternică, din A Head Full of Ghosts.

Un alt punct de critică poate fi îndreptat spre una dintre perspectivele menționate ulterior, căruia i se acordă cea de-a doua poziție ca spațiu în cadrul cărții și care, analizând întreaga operă, are simplul rol de politizare a acesteia. În ediția din 2016, Paul Tremblay exprimă opinia conform căreia genul horror este prin natura sa progresist. Întâmplările prin care trec protagoniștii unei scrieri sau unui film horror modifică radical viața acestora, ei neputându-se întoarce la starea inițială.

Cu toate că această afirmație a autorului poate fi considerată, de cele mai multe ori justificată, modul prin care alege să o exprime determină indirect infirmarea ei. Mai mult de o treime din A Head Full of Ghosts, anume perspectiva personajului principal aflat pe poziția unui blogger cu nume fals, este ocupată de mesaje politic-sociale, care o transformă într-o cvasi platformă politică.

În afara acestui obiectiv, ea are doar încă un rol: de a menționa, în trecere, reluând acea valoare de șoc, cea mai importantă dezvăluire a cărții, anume că (nu voi relua tehnica discutabilă a autorului). Înainte de acest punct, există puține semne reale care să trimită înspre deznodământul în cauză.

O altă dificultate a cărții este aceea de a găsi un echilibru între plauzibilitatea posedării surorii lui Meredith, Marjorie, de către o forță supranaturală și scenariul dezvoltării unei boli psihice de către aceasta. Balanța înclină întotdeauna într-o parte, iar încercările de a atenua discrepanța sunt rare și, mai mult decât atât, deloc convingătoare. Încercarea de a introduce un nou moment de șoc chiar în ultimele paragrafe a romanului rămâne fără consecințe puternice.

Exceptând o treime a cărții, trebuie însă apreciată îndemânarea cu care Paul Tremblay își construiește personajele. Cele două surori, Meredith și Marjorie devin în scurt timp importante pentru cititor, iar empatia față de acestea este naturală. Atât relația dintre ele, cât și interacțiunea lor cu alte personaje, construiesc caracterul actorilor implicați, adăugând un nou strat romanului.

De asemenea, capacitatea autorului de a menține credibilitatea acțiunilor personajelor este un alt punct forte al cărții. Majoritatea deciziilor acestora sunt justificate, bazate pe o rațiune care se acordă statutului și caracterului lor. În același timp, există o balanță între instinct și logică, astfel încât cartea nu devine un film cu adolescenți care iau doar decizii proaste, dar nici un tratat științific.

A Head Full of Ghosts reia tema clasică a incertitudinii distincției dintre posedare și apariție a unei boli psihice, încercând să iasă, fără reușită însă, din convențiile sale. În final ea rămâne ceea ce critică: o reluare a culturii pop pe subiectul exorcismului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.