Programul național „Rabla” ar putea contribui la cumpărarea a una din cinci automobile noi, în acest an. Cu toate acestea, este estimat că segmentul mașinilor electrice nu va avea un boom, chiar dacă cei care vor dori să achiziționeze astfel de mașini vor beneficia de subvenții importante.
„Programul ‘Rabla’, care a ajutat constant piața mașinilor noi în ultimul deceniu, va fi prezent și anul acesta, însă va începe destul de târziu, în luna mai putând fi făcute primele achiziții. Ponderea lui în piața totală va fi, probabil, undeva la o cincime din vânzări. Mașinile electrice sunt un subiect la modă, mai ales datorită anunțurilor făcute de Tesla Motors cu Model 3. Pe plan local un retailer a anunțat că va crea o rețea de încărcare pentru mașinile electrice în magazinele sale, însă în România s-au înmatriculat sub 50 de mașini 100% electrice, anul trecut. Chiar dacă anul acesta se vor aplica subvenții și va exista o variantă specială de ‘Rabla’ pentru cei care vor să cumpere mașini electrice, vânzările nu au cum să explodeze, fiindcă prețurile acestor mașini rămân ridicate, iar autonomia rămâne scăzută”, notează reprezentanții unei platforme online de anunțuri auto.
Ghidul de finanțare pentru Programul „Rabla” se află, în prezent, în dezbatere publică timp de 10 zile, iar doritorii ar putea avea posibilitatea să achiziționeze o mașină nouă începând de la jumătatea lunii mai.
Valoarea totală a programului în acest an este de 220 de milioane lei, din care 75 de milioane de lei vor fi alocate extensiei „Rabla Plus”, prin care românii pot cumpăra mașini electrice 100%.
Din datele oficiale, reiese că, pentru acest an, programul clasic „Rabla” va avea un buget de 145 de milioane de lei, iar valoarea tichetului va fi tot de 6.500 de lei ca și în anul anterior. În program sunt admise la casare mașinile mai vechi de 8 ani. La fel ca și în 2016, vor exista eco-bonusuri, respectiv de 750 lei la achiziționarea unui autovehicul nou al cărui motor generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 100 g/km, în regim de funcționare mixt, dar și pentru automobilele hibrid, astfel încât cumpărătorii vor putea intra în posesia a maximum 9.000 de lei.
Pe de altă parte, în cazul programului „Rabla Plus” va exista, pe de o parte, o primă de 5.000 de lei acordată celor care vor să cumpere un automobil nou hibrid, iar pe de altă parte de 20.000 de lei pentru o mașină 100% electrică.
Noutatea este că persoanele care vor să aplice la „Rabla Plus” nu sunt obligate să caseze o mașină veche. Dacă, însă, cei care vor casa o mașină veche au în plan achiziționarea unei mașini electrice, pot intra în posesia unui tichet valoric de 6.000 de euro.
Estimările Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) arată că pentru ediția din acest an a Programului „Rabla” vor fi scoase din uz 20.000 de mașini vechi, mai vechi de opt ani.
Totodată, în cadrul programului „Rabla Plus” va exista și componenta de finanțare a infrastructurii electrice, dar la acest moment se lucrează la Ghidul de finanțare.