logo
Search
Generic filters
Exact matches only

Cinci paşi pentru a renunţa definitiv la fumat

Dacă citeşti aceste rânduri este evident faptul că vrei să te laşi de fumat. Sau că măcar te-ai gândit, cel puţin o dată, să renunţi la ţigări. Indiferent care sunt lucrurile ce te îndeamnă să faci acest pas este important ca acest motiv să fie întemeiat pentru că numai aşa, vei reuşi să te laşi. Sunt oameni care iau această decizie din motive financiare pentru că este ştiut faptul că ţigările nu sunt tocmai ieftine. Alţii, aleg să renunţe din motive medicale serioase sau pentru că le-a fost indicat un anumit tratament unde este contraindicat tutunul.

Pasul nr. 1 : Analizează-ţi viaţă de fumător
Înainte de a începe să renunţi la tutun este indicat să îţi priveşti cu atenţie viaţă de fumător. Începe cu costurile suplimentare cu ţigările. La 1 pachet pe zi, să zicem 10 ron/pachet, rezultă faptul că tu cheltui 3.650 lei pe an, adică aproape 9.000 de euro în 10 ani. Dar ştim cu toţi că un pachet costă mai mult de 10 ron şi deci cifrele sunt mult mai mari.

Pasul nr. 2: Gândeşte-te la efectele negative ale fumatului
Nu este nici o noutate că fumatul este foarte dăunător sănătăţii. Datele statistice demonstrează că:
– fumatul duce la moartea a peste 430.000 de persoane anual
– reprezintă cauza a 87% din cazurile de cancer pulmonar
– poate duce la probleme sexuale şi chiar infertilitate
– fumatul poate crea serioase probleme cardiace, hipertensiune arterială, boli pulmonare cronice, arteriopatie periferică, dar şi diverse forme de cancer (bucal, laringean, esofagian sau pulmonar)
– persoană fumătoare îşi expune copilul, riscului de a muri că urmare a sindromului morţii subite

Vrei să te convingi cu adevărat? Uită-te la imagini cu efectele fumatului. Te vor convinge mai bne decât orice alte date.

Pasul nr 3: Realizarea unui plan
Apoi stabileşte-ţi motivaţia! Este esenţial să ştii care sunt motivele pentru care renunţi, aşa că scrie o lista cu aceste motive şi lipeşte-o în locurile pe care le frecventezi cel mai des: pe frigider, pe birou sau pe monitorul de la pc. Cu cât le vezi mai des, cu atât îţi vei aminti de ce nu trebuie să te întorci la ţigări.

Caută-ţi oameni care să te susţină în demersul asta, fie că-i vorba de grupuri on-line, forumuri sau bloguri. Foloseşte internetul: îţi oferă non-stop informaţii utile despre renunţarea la fumat.

De asemenea, discuta cu medicul tău despre decizia ta şi cere-i sfatul. Susţinerea dar mai ales sfaturile unui medic în astfel de momente, îţi vor fi extrem de folositoare.

Pasul nr 4: Caută înlocuitori pentru ţigări
În momentul în care vei decide să renunţi la tutun, va trebui să îţi găseşti câteva activităţi cu care să îţi umpli timpul pe care altă dată îl alocai fumatului. De exemplu, găseşte un sport care să îţi placă şi pe care să îl practici cu plăcere. Dansează, du-te la sala, la piscină sau pur şi simplu aleargă. Acest lucru te va ajută să nu te mai gândeşti la tutun şi să îţi canalizezi energia asupra corpului tău. Plus că îţi creşte nivelul general de sănătate.

De asemenea, este indicat să găseşti şi un înlocuitor pentru ţigară. Practic, caută să ai o lista cu lucruri pe care să le faci că să umpli momentele în care altfel, ai fi fumat. Alege lucruri pe care până acum nu le-ai mai făcut de ceva vreme: găteşte ceva bun pentru cei dragi, sună un prieten vechi, citeşte o carte, vizionează un film sau înscrie-te la un curs de pictură.

Pasul nr 5: Renunţă dintr-o dată!
Fixează-ţi o dată când te hotărăşti să renunţi şi respect-o; reprezintă un pas foarte important spre a deveni o persoană nefumătoare. Cifrele au demonstrat că majoritatea persoanele care nu au fumat deloc în ziua stabilită, nici nu au mai fumat în următoarele şase luni.

Alege perioada în care crezi că îţi va fi mai uşor – în zilele de odihnă sau în cele în care lucrezi; în concediu sau când eşti la serviciu. Ideal să fie o perioada când nu eşti foarte stresat, citeşte despre “Cum să te ferești de stres?“, un subiect dezbătut într-un articol anterior.

Trebuie să ştii că renunţarea bruscă nu produce per se modificări biologice. În momentul în care aportul de nicotină devine zero, diversele funcţii îşi revin la normal, în funcţie de adaptabilitatea şi gradul de afectare a organismului.

Este normal că la început să te simţi într-un mod neplăcut, însă acest lucru o să treacă

Newsletter
Începe-ți dimineața cu o cană de cafea și articole interesante de la noi
*Respectăm dreptul la intimitate și luăm în serios protejarea datelor

Recomandări

Comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *